NS-trein en Arriva-trein op Groningen

ProRail treft maatregelen vanwege tekort aan treinverkeersleiders

Het tekort aan treinverkeersleiders is zo groot geworden, dat ProRail zich genoodzaakt ziet om snel maatregelen te treffen. De spoorbeheerder kampt al langer met structurele bezettingsproblemen en door het coronavirus is het nog lastiger om de roosters rond te krijgen. Met als gevolg dat ook het treinverkeer hiervan hinder kan gaan ondervinden, zoals eind september gebeurde op een deel van de MerwedeLingelijn.

Treinverkeersleiders zijn essentieel om passagiers- en goederentreinen veilig en op tijd over het spoor te leiden. Zij kunnen echter niet vanuit huis werken, terwijl ze zich bij milde klachten wel moeten laten testen en moeten thuisblijven tot de uitslag hiervan bekend is. Op een aantal van de verkeersleidingsposten is het daardoor steeds lastiger om reservepersoneel in te plannen die diensten kunnen overnemen bij bijvoorbeeld een ziekmelding.

Gepensioneerden

Om hinder voor het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken, bekijkt ProRail op korte termijn onder meer in hoeverre personeel kan worden verplaatst naar een andere post. Dat is niet altijd mogelijk omdat een treindienstleider specialistische kennis moet hebben van een bepaald traject. Daarom wordt ook onderzocht of recent gepensioneerden en gestopte verkeersleiders weer tijdelijk hun oude baan kunnen oppakken. Verder wil de spoorbeheerder een ‘flexpool’ opzetten om krapte zo snel mogelijk te kunnen opvangen.

Op langere termijn zegt ProRail te blijven investeren in wervingscampagnes. Het werving- en selectiebudget ligt in 2021 bijvoorbeeld bijna acht keer hoger dan in 2018. Ook wordt de opleiding tot treindienstleider continu tegen het licht gehouden om de slagingskans op een verantwoorde manier te kunnen vergroten. Sinds 2018 verdrievoudigde het aantal opgeleide verkeersleiders dat instroomt, maar dat was dus nog altijd onvoldoende om de uitstroom bij te houden.

Beloning

ProRail stelt dat het op dit moment veel vraagt van zijn personeel, dat door de huidige situatie bijvoorbeeld lastig vrij kan krijgen op gewenste momenten. “De flexibiliteit die zij tonen, om zoveel mogelijk hinder voor het treinverkeer te voorkomen in deze lastige tijd, is echter een groot compliment waard.” Medewerkers die te maken hebben met de onderbezetting, krijgen dit jaar als blijk van waardering een eenmalige beloning van 500 euro.

Lees ook: Tijdelijk geen treinen op MerwedeLingelijn door corona

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.