VIRM-dubbeldekker NS op spoor (foto: NS)

Kamervragen over schrappen intercity Amersfoort-Amsterdam CS

Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) heeft Kamervragen gesteld over het schrappen van de intercity tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal. Ze wil onder meer weten hoe groot het gevaar is dat andere landelijke verbindingen en de internationale trein naar Berlijn hierdoor onder druk komen te staan. Ook kaart ze aan dat een sprinterverbinding geen geschikt alternatief is, omdat hiermee een andere vervoermarkt wordt bediend.

De Kamervragen volgen na ophef die vorige week ontstond over een besluit van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en de Metropoolregio Amsterdam. Als de plannen worden uitgevoerd, stopt de intercity vanuit Amersfoort vanaf 2029 op Amsterdam Zuid. Reizigers vanuit de Utrechtste stad zijn dan voor de directe verbinding met Amsterdam Centraal aangewezen op sprinters, die wel vaker gaan rijden. Tot grote onvrede van onder meer de provincie Utrecht en gemeente Amersfoort. Zij stellen dat de verbinding hierdoor verslechtert, terwijl het aantal reizigers toeneemt.

Niet betrokken

Van der Graaf wil ook weten waarom de provincie Utrecht en gemeente Amersfoort niet bij het besluit zijn betrokken. De twee overheden uitten daar vorige week in een brief aan de staatssecretatis eveneens hun onvrede over. Ze stellen wel geconfronteerd te worden met de consequenties, terwijl ze niet hun belangen konden vertegenwoordigen omdat ze geen onderdeel zijn van het project OV SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad).

Net als Amersfoort en Utrecht oppert het ChristenUnie-Kamerlid het schrappen van de intercity opnieuw te bespreken bij het landelijke spoortafelgesprek over de toekomst van het openbaar vervoer. “Zodat de regio hier wel kan meepraten”, aldus Van der Graaf, die zegt dat het besluit uit de lucht is komen vallen. Dit overleg vindt 4 november plaats. De twee overheden zijn van mening dat Van Veldhoven is vooruitgelopen op het bestuurlijke proces.

Meer winnaars dan verliezers

De aanpassing is volgens de staatssecretaris nodig voor het creëren van meer ruimte op het spoor om meer treinen in te zetten rond Amsterdam, Schiphol, Almere en Lelystad. Ze herhaalde vorige week op Twitter dat het spreiden van treinen tussen Amsterdam Centraal en Zuid daarvoor nodig is. “Het nieuwe model – vanaf 2029 – biedt tijdwinst voor veel reizigers (ook uit Amersfoort). De vooruitgang is voor 70.000 reizigers positief en voor 1.500 minder.”

Volgens de gemeente Amersfoort en provincie Utrecht zorgt het schrappen van de intercity niet alleen voor een verslechtering van de treinbediening van en naar Amersfoort. Ze stellen onder meer dat hierdoor ook de verbinding naar het oosten van het land en naar Berlijn onder druk komt te staan. Daarnaast verwachten de overheden dat dit zorgt voor meer drukte op de A1. Van der Graaf wil weten hoeveel reizigers precies getroffen worden en of is onderzocht in hoeverre zij de trein daadwerkelijk links zullen laten liggen.

Bekijk hier de Kamervragen.

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

6 reacties op “Kamervragen over schrappen intercity Amersfoort-Amsterdam CS”

S. Koopman|19.10.20|13:44

Onverantwoord. Amsterdam CS degradeert tot een B-klasse station. Terwijl het voor grote groepen mensen de toegangspoort tot de stad Amsterdam is. Sprinters zijn geen serieus reisalternatief. Dat zou betekenen terug naar 1874. Toen reden er ook alleen maar stoptreinen tussen Amersfoort en Amsterdam. Dus snel terugdraaien dat onzalige besluit!

Wiebe Goossen|20.10.20|11:19

Het is verbijsterend hoe vliegensvlug ‘Zuid’ bijna alle functies van het ‘Centraal’ moeten overnemen – en dat terwijl er nauwelijks ruimte is om al die treinen te kunnen verwerken op de iele perronnetjes waarop ‘Zuid’ kan bogen. Bovendien mist ‘Zuid’ de grandeur van het ‘Centraal’ met alle voorzieningen daar en niet te vergeten de ruime keuze aan mogelijkheden vanaf daar de stad verder in te komen, of over te stappen op andere belangrijke verbindingen met de rest van het land.

Ruud de Groot|20.10.20|11:54

En ik hoor niemand over de verbinding vanuit de rest van Noord-Holland (Den Helder, Alkmaar, Haarlem, Hoorn, Zaanstad). Ik noem maar een paar kleine stadjes..

Station Zuid is voor ons absoluut geen alternatief.

Ruud de Groot|20.10.20|12:02

En ik hoor niemand over de verbinding vanuit de rest van Noord-Holland (Alkmaar,Haarlem, Hoorn, Zaanstad). Ik noem maar een paar kleine stadjes..

Station Zuid is voor ons absoluut geen alternatief.

Derk Van Dorth|23.10.20|15:07

Het is wellicht beter de zgn. verbeteringen te Asd, nl. het verwijderen van de middensporen en de spoorfases, uit te stellen cq af te stellen. Of wil ProRail alleen maar minder wissels hoeven onderhouden, omdat die toch maar geld kosten en wel eens gestoord zouden kunnen raken? Naast genoemde stations in NH is ook de verbinding van Hvs en verder met Sloterdijk belangrijk.

kees boer|27.10.20|20:06

Dit is wel erg ver weg ,voordeze trein zie ik echt mogelijkheden ;eventueel ook stoppen in Baarn en vanuit Amersfoort verdder al sprinter richting Apeldoorn met ook enkele nieuwe stops in Amersfoort Schothorst,Hoevelaken ,Stoe en Apeldoorn West ; tweede variant vanuit Amersfoort via de Valleilijn richting Ede en zelfs Arnhem als de Connexxion de exploitatie volgend jaar mee stopt zodat er dus een tweede verbinding Arnhem met Amsterdam is via Amersfoort en Hilversum

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.