Kamervragen over schrappen intercity Amersfoort-Amsterdam CS

VIRM-dubbeldekker NS op spoor (foto: NS)
foto: beeldbank NS

Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) heeft Kamervragen gesteld over het schrappen van de intercity tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal. Ze wil onder meer weten hoe groot het gevaar is dat andere landelijke verbindingen en de internationale trein naar Berlijn hierdoor onder druk komen te staan. Ook kaart ze aan dat een sprinterverbinding geen geschikt alternatief is, omdat hiermee een andere vervoermarkt wordt bediend.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

6 reacties op “Kamervragen over schrappen intercity Amersfoort-Amsterdam CS”

kees boer|27.10.20|20:06

Dit is wel erg ver weg ,voordeze trein zie ik echt mogelijkheden ;eventueel ook stoppen in Baarn en vanuit Amersfoort verdder al sprinter richting Apeldoorn met ook enkele nieuwe stops in Amersfoort Schothorst,Hoevelaken ,Stoe en Apeldoorn West ; tweede variant vanuit Amersfoort via de Valleilijn richting Ede en zelfs Arnhem als de Connexxion de exploitatie volgend jaar mee stopt zodat er dus een tweede verbinding Arnhem met Amsterdam is via Amersfoort en Hilversum

Derk Van Dorth|23.10.20|15:07

Het is wellicht beter de zgn. verbeteringen te Asd, nl. het verwijderen van de middensporen en de spoorfases, uit te stellen cq af te stellen. Of wil ProRail alleen maar minder wissels hoeven onderhouden, omdat die toch maar geld kosten en wel eens gestoord zouden kunnen raken? Naast genoemde stations in NH is ook de verbinding van Hvs en verder met Sloterdijk belangrijk.

Ruud de Groot|20.10.20|12:02

En ik hoor niemand over de verbinding vanuit de rest van Noord-Holland (Alkmaar,Haarlem, Hoorn, Zaanstad). Ik noem maar een paar kleine stadjes..

Station Zuid is voor ons absoluut geen alternatief.

Ruud de Groot|20.10.20|11:54

En ik hoor niemand over de verbinding vanuit de rest van Noord-Holland (Den Helder, Alkmaar, Haarlem, Hoorn, Zaanstad). Ik noem maar een paar kleine stadjes..

Station Zuid is voor ons absoluut geen alternatief.

Wiebe Goossen|20.10.20|11:19

Het is verbijsterend hoe vliegensvlug ‘Zuid’ bijna alle functies van het ‘Centraal’ moeten overnemen – en dat terwijl er nauwelijks ruimte is om al die treinen te kunnen verwerken op de iele perronnetjes waarop ‘Zuid’ kan bogen. Bovendien mist ‘Zuid’ de grandeur van het ‘Centraal’ met alle voorzieningen daar en niet te vergeten de ruime keuze aan mogelijkheden vanaf daar de stad verder in te komen, of over te stappen op andere belangrijke verbindingen met de rest van het land.

S. Koopman|19.10.20|13:44

Onverantwoord. Amsterdam CS degradeert tot een B-klasse station. Terwijl het voor grote groepen mensen de toegangspoort tot de stad Amsterdam is. Sprinters zijn geen serieus reisalternatief. Dat zou betekenen terug naar 1874. Toen reden er ook alleen maar stoptreinen tussen Amersfoort en Amsterdam. Dus snel terugdraaien dat onzalige besluit!