Sprinter en intercity op Rotterdam Centraal

NS: aantal treinreizigers meer dan gehalveerd in 2020

NS verwacht aan het einde van dit jaar 55 procent minder treinreizigers te hebben vervoerd dan in heel 2019. Van de reizigers die dit jaar nog wel met de spoorvervoerder reisden, is 93,4 procent op tijd gekomen. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die NS heeft opgesteld op basis van voorlopige cijfers.

Daarmee ligt de punctualiteit hoger dan vorig jaar, maar door de lage reizigersaantallen zijn de prestaties volgens NS lastig te vergelijken met die van 2019. De vervoerder wordt ieder jaar beoordeeld op het behalen van de prestatie-indicatoren en behaalde vorig jaar voor alle kpi’s de bodemwaarde. Het aantal reizigers lag toen dagelijks op gemiddeld 1,3 miljoen. Daar zijn er dit jaar door de coronacrisis zo’n 580.000 van overgebleven.

91 procent minder reizigers

“De terugkeer van de treinreiziger is de topprioriteit voor 2021”, aldus president-directeur Marjan Rintel. “Door corona voelen we meer dan ooit wat de waarde van reizen is. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. De terugkeer van de treinreiziger na corona is in het belang van heel Nederland. Als alle reizigers de weg op gaan, loopt het land vast en raken de duurzaamheidsambities uit zicht. Nederland heeft het OV simpelweg nodig om de afspraken in het klimaatakkoord na te kunnen komen en alle delen van Nederland met elkaar te verbinden.”

NS vervoerde in januari en februari juist nog méér reizigers dan in 2019. In de tien maanden die volgden, zijn er grote verschillen. In april verwelkomde de vervoerder nog maar 9 procent van het gebruikelijke aantal reizigers. Op het ‘hoogtepunt’, in juli en september, was dit 49 procent. In oktober daalden de aantallen weer toen de coronamaatregelen werden aangescherpt.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Reizigersaantallen NS 2020

Record met wrange bijsmaak

NS rekent voor 2020 op een punctualiteit van 93,4 procent, tegenover 92,6 procent in 2019. “Het hoogste cijfer sinds de metingen, maar ook een cijfer dat aan belang heeft ingeboet met de huidige lage reizigersaantallen”, aldus Rintel. Dat geldt ook voor de zitplaatskans, die steeg van 94,9 naar 97,4 procent. “Een record met wrange bijsmaak.” Ook op de HSL-Zuid gaat de vervoerder uit van hogere cijfers, met 85 procent punctualiteit en 98,1 procent zitplaatskans in de spits.

Rintel: “Het laat zien dat we er alles aan hebben gedaan om onze reizigers prettig en verantwoord te kunnen vervoeren. Dat is een groot compliment waard aan al die NS’ers die Nederland bereikbaar houden in deze moeilijke tijd.” De definitieve cijfers worden begin volgend jaar gepubliceerd in het jaarverslag.

Bezuinigingen

NS verwacht pas in 2025 weer de reizigersaantallen van vorig jaar te evenaren en dat zorgt ervoor dat NS voorlopig moet inkrimpen. De vervoerder ziet zich gedwongen om de komende vijf jaar 1,4 miljard euro aan besparingen door te voeren. Een van de maatregelen is het schrappen van circa 2.300 arbeidsplaatsen. NS streeft ernaar gedwongen ontslagen te voorkomen, omdat de komende vijf jaar 2.500 medewerkers met pensioen gaan.

Lees ook: 

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.