Reisinformatiescherm Utrecht Centraal (foto: NS)

NS verwelkomt vierde vernieuwd ‘klapperbord’; Railcatering verdwijnt

Utrecht Centraal heeft na tien jaar weer een ‘klapperbord’, maar dan wel een zonder het nostalgische klappergeluid. Op een digitaal XL-scherm van 36 vierkante meter zien reizigers sinds maandag in één oogopslag weer hoe laat hun trein zal vertrekken. Op dezelfde dag besloot NS verder na meer dan veertien jaar definitief afscheid te nemen van een andere kenmerkende verschijning: de railcateraar in de trein.

Met het reisinformatiescherm in Utrecht is een grote wens van reizigers en reizigersvereniging Rover in vervulling gegaan. “Veel reizigers vragen al jaren om terugkeer van het grote scherm, zodat zij vanaf een afstand meteen kunnen zien waar zij heen moeten lopen”, aldus Rover-directeur Freek Bos, die het bord bovendien ‘een geliefd herkenningspunt’ noemt. Utrecht Centraal is na Schiphol, Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal hier vierde station in Nederland met een informatiescherm. Die in Utrecht is wel veruit de grootste.

Leesbaarheid

De sterkte van de 7 miljoen led-lampjes op het scherm wordt automatisch aangepast op basis van het licht in de stationshal. “Zodat de reisinformatie zo goed mogelijk te zien is”, zegt projectmanager Henk Bulthuis van ProRail. Bij het bepalen van de plek en hellingshoek van het scherm is er verder rekening gehouden met leesbaarheid vanuit alle hoeken en looproutes van reizigers.

“Het scherm is een aanvulling op de reisinformatie in de NS-app, op de website en de kleinere schermen op de stations”, aldus Mirjam Schokker, NS-stationsmanager van Utrecht Centraal. “Het reuzenscherm in het midden van de stationshal geeft reizigers extra comfort, want je ziet meteen of je nog een kopje koffie of een tijdschrift kan halen.”

Railcatering verdwijnt

Het befaamde klapperbord op Utrecht Centraal verhuisde in 2011 naar het Spoorwegmuseum. Daar komt ook een plekje voor het Railcatering-uniform. NS zette Railcatering bijna een jaar geleden al tijdelijk stop vanwege de coronamaatregelen en heeft nu besloten dat de railcateraars definitief niet meer terugkeren in de trein. De spoorvervoerder ziet naar eigen zeggen geen mogelijkheden meer om door te gaan met deze treinservice, die meer dan veertien jaar geleden van start ging.

“Railcatering is opgericht in een tijd dat veel stations er sober bij lagen. Onze railcateraars speelden toen een belangrijke rol om reizigers op een comfortabele en prettige manier te laten reizen”, aldus Anneke de Vries van de Raad van Bestuur. De afgelopen jaren investeerde NS veel in voorzieningen op stations, wat ervoor zorgde dat de omzet van de verkoop van eten en drinken in de trein is teruggelopen. “Deze treinservice heeft een belangrijke en bijzondere plek in de geschiedenis van NS en krijgt daarom een plek in het Spoorwegmuseum.” De 73 railcateraars zijn inmiddels werkzaam in stationswinkels.

Lees ook: Vernieuwd klapperbord keert terug op NS-stations

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.