Station Klimmen-Ransdaal (foto: NS)

Klimmen-Ransdaal opnieuw meest gewaardeerde treinstation

Terwijl het aantal treinreizigers meer dan halveerde, steeg de waardering voor treinstations afgelopen jaar juist naar een recordhoogte. Het kleine Limburgse station Klimmen-Ransdaal werd opnieuw het best gewaardeerd. Station Den Helder-Zuid was het minst populair. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2020, een onafhankelijk onderzoek door I&O Research in opdracht van ProRail en NS onder bijna 70.000 reizigers.

De waardering voor de stations is afgelopen jaren flink toegenomen. Vorig jaar gaf ruim 79 procent van de reizigers een 7 of hoger, tegenover ruim 67 procent in 2015. Ten opzichte van 2019 nam het aantal positieve waarderingen met 2 procentpunt toe. Station Klimmen-Ransdaal – met een uit 1913 stammend monumentaal stationsgebouw – voert de lijst aan met 96 procent tevreden reizigers; Den Helder-Zuid staat onderaan met 25 procent. Van de grotere stations staan Arnhem Centraal (93 procent tevreden reizigers) en Rotterdam Centraal (92 procent) in de top-tien.

Driebergen-Zeist

NS investeert sinds 2018 samen met ProRail volop in de stations en dat is terug te zien in de cijfers, aldus Anneke de Vries, lid van de Raad van Bestuur van NS. “Door de lage reizigersaantallen was het rustiger op het station en dat heeft afgelopen jaar een positieve invloed op de beleving van onze reizigers. Maar we hebben er ook alles aan gedaan om de stations in coronatijd aangenaam te houden, voor onze reizigers, maar ook voor onze ondernemers die een winkel of eetgelegenheid hebben op het station.”

Station Driebergen-Zeist maakte afgelopen jaar de grootste stijging door. In 2019 was nog maar 46 procent van de reizigers tevreden over dit station, afgelopen jaar was dit 91 procent. Het station en gebied daaromheen zijn de afgelopen jaren compleet vernieuwd. Zo is er een nieuwe fietsenstalling, parkeergarage en busstation gebouwd.

Waddinxveen

Over de afgelopen vijf jaar is de waardering van station Waddinxveen het meest gestegen. In 2015 gaf 42 procent van de reizigers een 7 of hoger, nu is dat 92 procent. Het station kreeg twee jaar geleden nieuw stationsmeubilair, zoals bankjes en verlichting, de stationsomgeving werd vernieuwd en de fietsenstalling uitgebreid. Ook werd de perronhoogte aangepast, waardoor een gelijkvloerse instap mogelijk werd.

“Je ziet dat stations die we in samenwerking met gemeenten de afgelopen jaren hebben aangepakt vrijwel direct komen bovendrijven”, aldus Ans Rietstra, Chief Operational Officer bij ProRail. “Dat geldt zeker voor Driebergen-Zeist en Waddinxveen, waar sprake was van herontwikkeling van het stationsgebied. Daardoor neemt de vervoerscapaciteit toe, maar ook het comfort van reizigers. Het is onze ambitie om samen met NS en gemeenten de komende twintig jaar tientallen stations, van klein tot groot, naar een hoger niveau te tillen.”

Coronamaatregelen

Het onderzoek vond plaats door reizigers op stations te vragen naar hun mening over het betreffende station. Doordat de reizigersaantallen afgelopen jaar flink lager waren, konden op sommige kleine stations onvoldoende reizigers worden ondervraagd. Daarnaast lag het onderzoek vanwege de lockdown in het voorjaar en in het tweede kwartaal stil.

In het derde en vierde kwartaal kregen reizigers niet alleen algemene vragen, maar werd ook gevraagd naar hun ervaring met de coronamaatregelen. Reizigers gaven een ruime 7 voor de corona-aanwijzingen op het station, zoals bestickering en looproutes.

Lees ook: Dit is het best gewaardeerde station van Nederland

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.