Snellere trein naar Noord- en Oost-Nederland minimaal jaar uitgesteld

Intercity Nieuwe Generatie (foto: NS)
Beeldbank NS

De nieuwe rechtstreekse treinverbinding van Breda en Rotterdam – via Amsterdam-Zuid – naar Noord- en Oost-Nederland komt er op zijn vroegst pas in 2024. NS stelt de plannen met minimaal een jaar uit, omdat de levering van een deel van de benodigde nieuwe snelle Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) langer op zich laat wachten door de coronacrisis. Ook de Airport Sprinter gaat hierdoor later van start.

Dat betekent dat de dienstregeling van 2022 grotendeels ook in 2023 wordt gereden, heeft NS het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat per brief laten weten. Hoewel de eerste ICNG-treinen inmiddels in Nederland zijn en er ook testritten worden uitgevoerd, is het aantal treinen onvoldoende om de volledige dienstregeling over twee jaar te kunnen aanpassen. De spoorvervoerder verwacht dat dit op zijn vroegst in 2024 het geval zal zijn. De nieuwe treinen zullen al wel eerder gefaseerd in gebruik worden genomen.

NS ziet zich genoodzaakt tot dit besluit omdat Alstom, de Franse fabrikant van de trein, duidelijk heeft gemaakt dat de wereldwijde impact van het coronavirus grote invloed heeft op de doorlooptijd van het ontwikkelen, bouwen, testen en toelaten van de ICNG-treinen. De productie duurt langer door reisrestricties, quarantaine en vertraging bij toelevering van onderdelen uit verschillende delen van de wereld. Ook zijn testritten in Duitsland tijdelijk stilgevallen na een ongeval van twee testtreinen tijdens het sleeptransport naar het Duitse testcircuit.

Geen introductie onder tijdsdruk

“We nemen dit besluit met tegenzin, maar ook vanuit de overtuiging dat we de introductie van deze belangrijke treinen niet onder tijdsdruk willen doen”, aldus Jantina Woudstra, als directeur netwerkontwikkeling verantwoordelijk voor de dienstregeling bij NS. “Dat corona nu het ICNG-programma vertraagt is erg vervelend, maar geen reden om concessies te doen aan de kwaliteitseisen. We passen de dienstregeling aan zodra we er klaar voor zijn. Zo kunnen we een goede en voorspelbare dienstregeling bieden. Daar is de reiziger het meest bij gebaat.”

De ervaring leert dat er altijd kinderziektes zijn bij rijden van een nieuwe trein die nog nooit op het Nederlandse spoor is geweest, aldus Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel bij NS. “Door uitvoerig te testen in het buitenland en op het Nederlandse spoor beperken we kinderziektes als de trein in de dienstregeling wordt opgenomen en dus overlast voor onze reizigers. NS heeft de afgelopen jaren veel nieuwe treinen van het type SNG en Flirt opgenomen in de dienstregeling. Alle nieuwe treinen doorlopen hetzelfde, uitvoerige toelatings- en testprogramma. Dit geldt ook voor ICNG. Zo leren we onze treinen goed kennen en kunnen we de dienstregeling zo betrouwbaar mogelijk maken.”

Gefaseerde ingebruikname

De nieuwe ICNG wordt komende jaren gefaseerd in gebruik genomen. Zodra het testprogramma succesvol is afgerond, worden de huidige treinen op de HSL stap voor stap vervangen. Dat gebeurt eerst tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda en vervolgens op het traject tussen Den Haag en Eindhoven. Als dit is afgerond en de treinen goed presteren, kan de snelheid op de HSL omhoog van 160 naar 200 kilometer per uur. Zodra er voldoende treinen zijn, kan de ICNG ook stapsgewijs instromen op de andere lijnen. Dat gebeurt vanaf de HSL via Amsterdam-Zuid over de Hanzelijn naar Groningen en Leeuwarden en naar Amersfoort en Enschede

De beoogde inzet van de nieuwe treinen vanaf de HSL naar Amsterdam-Zuid en verder geeft NS ruimte op het spoor om tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal de Airport Sprinter te introduceren. Nu deze ruimte minimaal een jaar later beschikbaar komt, is ook de introductie van de Airport Sprinter vertraagd.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.