Koploper in de sneeuw (foto: NS)

Staatssecretaris: extreem weer zal altijd uitdaging blijven voor spoor

Het omgaan met extreem weer op het spoor zal ook in de toekomst een uitdaging blijven. Daarom is het belangrijk dat de situatie die zich vorige week voordeed, wordt geëvalueerd om hier waar mogelijk lessen uit te trekken. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief. Reizigersvereniging Rover heeft gevraagd om een onafhankelijk onderzoek naar het herstel van de treindienst na een grote storing.

De staatssecretaris was door de vaste commissie van IenW verzocht om een brief te sturen over de invloed van het winterweer op het treinverkeer. Door de hevige sneeuwval en extreme vorst was het OV vorige week dagenlang ontregeld. NS startte maandag pas weer na negen dagen de reguliere dienstregeling op. Rover deed vorige week meermaals zijn beklag over de gevolgen voor reizigers.

Van Veldhoven wijst er in de Kamerbrief op dat ook andere modaliteiten, waaronder het stad- en streekvervoer, hinder ondervonden door de winterse omstandigheden. “De realiteit blijft dat het omgaan met extreem weer een blijvende uitdaging is, zowel voor het spoor, als voor de weg en de luchtvaart. De voorbereidingen zijn daarbij nooit ‘af’. Ook kan ons onder normale omstandigheden robuuste spoorsysteem onder uitzonderlijke weersomstandigheden, tegen haar technische grenzen aanlopen.”

Veiligheidsoverwegingen reizigers

Op zondag 7 februari reden er de hele dag geen treinen van NS en op regionale lijnen bleef het spoor vrijwel leeg. De wisselstoringen verspreid over het hele land zorgden voor een dusdanige verstoring van de infrastructuur dat een veilige en verantwoorde opstart niet mogelijk werd geacht door NS en ProRail. Daarbij speelden ook veiligheidsoverwegingen met betrekking tot reizigers een doorslaggevende rol, aldus Van Veldhoven.

“Wanneer een trein strandt, moet de incidentenbestrijding van ProRail een trein immers ook goed kunnen bereiken om deze weer op weg te helpen, of moeten bussen kunnen worden ingezet in geval van evacuatie. Gezien de moeilijke begaanbare situatie op de weg zondag werd het risico op niet of slecht uitvoerbare incidentenbestrijding te groot geacht.”

Gefaseerde opschaling

Van Veldhoven benadrukt dat telkens het doel is geweest om met de beschikbare infrastructuur en materieel de meest uitgebreide dienstregeling te rijden. Dat gebeurde aanvankelijk met enkel sprinters. Bij die keuze was vooral bepalend dat opstelterreinen en onderhoudsplaatsen slecht bereikbaar waren. Ook leerde de ervaring dat te snelle opschaling risico’s zou meebrengen op een te onbetrouwbare uitvoering van de dienstregeling. “Met alle risico’s van dien voor reizigers”, schrijft de staatssecretaris.

Als ProRail en NS hun evaluatie hebben afgerond, gaat Van Veldhoven hier samen met de spoorbeheerder, vervoerder en reizigersorganisaties over in gesprek. “Waarbij het van belang is om te kijken naar de vraag met welke keuzes zo snel mogelijk weer tot volledig herstel van de treindienst kan worden gekomen, wat daarbij de afwegingen zijn om voor een landelijk uitgedunde dienstregeling dan wel eerst voor een sprinterdienst te kiezen, en wat de technische grenzen van infrastructuur en materieel (inclusief emplacementen) zijn.”

In de brief bedankt de staatssecretaris verder uitdrukkelijk medewerkers van ProRail, vervoerders en aannemers die dag en nacht in de weer waren om de storingen op te lossen. “Veel van hen hebben daarbij lange dagen gemaakt, en vaak ook buiten in de kou moeten werken.”

Rover wil onafhankelijk onderzoek

Reizigersvereniging Rover heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verzocht een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar het herstel van de treindienst na een grote storing. Daarbij zou vooral gekeken moeten worden naar hoe de treinenloop in de toekomst sneller kan worden opgestart om het spoor meer ‘klimaatbestendig’ te maken. Rover verwacht in de toekomst vaker extreem weer, waaronder ook hitte en zware regenval.

“De oorzaak van de problemen is wel duidelijk, tegen zulke sneeuwval is het Nederlandse spoor gewoon niet opgewassen”, aldus Rover-directeur Freek Bos. “De vraag is vooral: hoe kan het dat de reiziger hier anderhalve week later nog zoveel last van heeft? Als er niet door corona minder reizigers waren geweest, was het nu een enorme chaos op het spoor. We willen herhaling dan ook voorkomen.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “Staatssecretaris: extreem weer zal altijd uitdaging blijven voor spoor”

Sankt German|17.02.21|10:23

Het is niet alleen extreem weer dat ns vaak parten speelt, wat wat te denken bij een defecte trein o.i.d, of baanvak storing en/of een springer. Dat zijn allemaal factoren die de dienstregeling in de war sturen.

En mocht je dan als bedrijf ook nog eens een substantieel deel van je service personeel naar huis sturen, terwijl je roept dat de reiziger op één, twee en drie staat dan verlies je je geloofwaardigheid en daarop volgend ook je eigen bestaansrecht.

Waar blijft de overheid in deze?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.