Schiphol Plaza 2019 (foto: NS)

‘Trein als alternatief voor vliegtuig vraagt om naadloze ervaring’

Het positioneren van de trein als alternatief voor het vliegtuig hangt nauw samen met het aanleggen van infrastructuur, maar ook de reiziger moet niet uit het oog worden verloren. Het is belangrijk om een ‘naadloze ervaring’ te bieden om van de internationale trein een concurrerende modaliteit te maken. Iemand die op Schiphol landt en zijn reis binnen Europa per trein vervolgt, zou bij die overstap bijvoorbeeld niet zelf zorg hoeven te dragen voor bagage.

Daarover spraken Marjan Rintel, president-directeur van NS, en Schiphol-CEO Dick Benschop vorige week in Metropoolregio Actueel, het videokanaal van de Metropoolregio Amsterdam. Om ervoor te zorgen dat de internationale trein ook daadwerkelijk gebruikt wordt als de infrastructuur er ligt, moet worden gedacht vanuit de reiziger. “Nu moet je alles zelf regelen: je koffer, verschillende tickets, de informatie zit niet in één app bij elkaar”, betoogde Benschop.

Eén ticket

Rintel legde uit dat NS “goed in gesprek is” met KLM om een naadloze overstap van vliegtuig op trein te realiseren. Dat houdt in dat reizigers één ticket aanschaffen, om bijvoorbeeld vanuit de Verenigde Staten via Amsterdam naar Parijs te gaan, waarbij het laatste deel met de Thalys gebeurt. De luchtvaartmaatschappij en treinvervoerder dragen er dan zorg voor dat de bagage van het vliegtuig in de trein komt. Er wordt ook hard gewerkt aan afspraken onder Europese treinvervoerders. Zo is de Eurostar volgens de president-directeur zonder overstap in Brussel inmiddels “echt een concurrerend product”.

Ook de prijs van een treinticket ten opzichte van een vliegticket is belangrijk en daarbij speelt de politiek een cruciale rol, aldus Rintel. “Maar het is ook belangrijk dat we de infrastructuur aanleggen”, beklemtoonde ze. “Het duurt nu zes uur en veertig minuten om naar Berlijn te gaan, ik snap ook dat je dan liever in het vliegtuig zit. Dat wil je in drie, vier uur hebben.”

Doortrekken Noord/Zuidlijn

Het probleem is dat station Schiphol uit zijn jasje is gegroeid, corona buiten beschouwing gelaten. “Bijna de helft van de reizigers van en naar Schiphol neemt de trein, het station is nu een van de drukste van Nederland en daardoor ontstaan zelfs onveilige situaties”, aldus Benschop. Met maatregelen om reizigers meer te spreiden over het perron en plannen van NS om binnenlandse overstappen op Schiphol omlaag te halen, kan het station weer een aantal jaar mee.

Bij de volgende stap wordt uitbreiding van infrastructuur onvermijdelijk genoemd. Het doortrekken van de Noord/Zuid-lijn naar Schiphol en Hoofddorp en ontsluiting van de metroring Amsterdam wordt gezien als de oplossing voor de capaciteitsknelpunten op het spoor rondom Schiphol. Als reizigers met de metro reizen, komen naar verwachting acht treinpaden per uur vrij in de Schipholtunnel.

Internationaal belang

Al cirkelen de lijnen om Amsterdam heen, het zogeheten metropakket heeft in die zin volgens de betrokken partijen niet alleen regionaal, maar ook nationaal en internationaal belang. Rintel: “Het sluiten van de Ring en doortrekken van de Noord/Zuidlijn is noodzakelijk om de huidige verbindingen beter te maken, maar ook om capaciteit vrij te maken op Schiphol voor verbindingen naar het noorden en internationale verbindingen.”

Benschop noemt het project ook een oplossing voor de verwachte schaarste voor vliegtuigen die op de luchthaven zal terugkeren. Daarmee ziet hij kansen voor intercontinentale vluchten, waarvoor de trein geen alternatief biedt. “Hoe meer vluchten naar Brussel, Parijs en Londen we niet meer nodig hebben, ook voor overstappende passagiers, hoe meer we echt een internationaal verbindingspunt zijn.”

Essentiële investering

Het lijkt meer de vraag wanneer, dan of de Noord/Zuid-lijn zal worden doorgetrokken. Het project kreeg een prominente plaats in de vorige maand gepresenteerde Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV. De verlengde metrolijn wordt daarin betiteld als essentiële ingreep om de komende twintig jaar aanvullende investeringen te realiseren.

Het metropakket is ook een van de veertien voorstellen die nog kans maken op een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds. Uit dit fonds is een bijdrage van 3 tot 4 miljard euro gevraagd. Een nationale alliantie van zeven partijen – die naast decentrale overheden ook bestaat uit KLM, NS en Schiphol – kondigde vorig jaar een eigen bijdrage van minstens 1 miljard euro aan. Het kabinet besluit naar verwachting in het tweede kwartaal hoe de miljarden uit het Groeifonds verdeeld zullen worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

4 reacties op “‘Trein als alternatief voor vliegtuig vraagt om naadloze ervaring’”

Pat Rick|22.02.21|17:20

Halsema moet nog ambitieuzer zijn: een koppositie pakken in groene internationalisatie. Laat A’dam een groene metropool worden waar mensen en organisaties van over de hele wereld zich willen vestigen omdat het vergroend is. Nog beter dan Nordhavn in Kopenhagen waar 50.000 woningen via een metrolijn worden ontsloten: gebiedsontwikkeling.nu/artikelen/nordhavn-de-groene-groeibriljant-van-kopenhagen
Laat A’dam het nog beter doen dan Kopenhagen (en ook weer fietshoofdstad zijn)!

Pat Rick|22.02.21|17:20

En de urgentie moet blijven. Daarbij is het nodig om te Accelereren: besluitvorming, vergunningen en procedures moeten worden versneld om 2030 te halen. Dus nu alles parallel opstarten en desnoods dubbel doen, want procedures zijn de kosten niet. Eventueel met een Crisis en Herstelwet zaken versnellen. Eerdere oplevering van verlengde N/Z-lijn zal ook veel lucht geven voor de spoorverbouwingen rond A’dam

Pat Rick|22.02.21|17:21

En de lagere overheden mogen hierop anticiperen. Het geld en ontbreken van centrale regie vanuit Den Haag blijft een bottleneck, maar mag niet voor vertraging zorgen. Bepaalde partijen hebben belang bij het ontbreken van regie, want hun achterban heeft nu vastgoed waarvan de prijzen alleen maar oplopen als er niks gebeurt. Wellicht kan Schiphol hier een trekkende rol in spelen, ook omdat zij zeggen veel mensen boventallig te hebben.

Pat Rick|22.02.21|17:23

Havenstad moet een voorbeeld worden van hoogbouw die energie oplevert ipv kost. Want Nederland heeft grote behoefte om steden compact te houden en dit kan met hoogbouw rond OV-hubs vlakbij het centrum waardoor mobiliteitsbehoefte beperkt blijft en gekanaliseerd wordt naar de metro. Deze metro moet van daar uit een sprong maken naar Zaanstad, die als voorstad moet worden verbonden met hoogwaardig-OV met de hoofdstad en zo de A9, A7/A8 en A10 ontlasten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.