‘Trein als alternatief voor vliegtuig vraagt om naadloze ervaring’

Schiphol Plaza 2019 (foto: NS)
Foto NS

Het positioneren van de trein als alternatief voor het vliegtuig hangt nauw samen met het aanleggen van infrastructuur, maar ook de reiziger moet niet uit het oog worden verloren. Het is belangrijk om een ‘naadloze ervaring’ te bieden om van de internationale trein een concurrerende modaliteit te maken. Iemand die op Schiphol landt en zijn reis binnen Europa per trein vervolgt, zou bij die overstap bijvoorbeeld niet zelf zorg hoeven te dragen voor bagage.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

4 reacties op “‘Trein als alternatief voor vliegtuig vraagt om naadloze ervaring’”

Pat Rick|22.02.21|17:23

Havenstad moet een voorbeeld worden van hoogbouw die energie oplevert ipv kost. Want Nederland heeft grote behoefte om steden compact te houden en dit kan met hoogbouw rond OV-hubs vlakbij het centrum waardoor mobiliteitsbehoefte beperkt blijft en gekanaliseerd wordt naar de metro. Deze metro moet van daar uit een sprong maken naar Zaanstad, die als voorstad moet worden verbonden met hoogwaardig-OV met de hoofdstad en zo de A9, A7/A8 en A10 ontlasten.

Pat Rick|22.02.21|17:21

En de lagere overheden mogen hierop anticiperen. Het geld en ontbreken van centrale regie vanuit Den Haag blijft een bottleneck, maar mag niet voor vertraging zorgen. Bepaalde partijen hebben belang bij het ontbreken van regie, want hun achterban heeft nu vastgoed waarvan de prijzen alleen maar oplopen als er niks gebeurt. Wellicht kan Schiphol hier een trekkende rol in spelen, ook omdat zij zeggen veel mensen boventallig te hebben.

Pat Rick|22.02.21|17:20

En de urgentie moet blijven. Daarbij is het nodig om te Accelereren: besluitvorming, vergunningen en procedures moeten worden versneld om 2030 te halen. Dus nu alles parallel opstarten en desnoods dubbel doen, want procedures zijn de kosten niet. Eventueel met een Crisis en Herstelwet zaken versnellen. Eerdere oplevering van verlengde N/Z-lijn zal ook veel lucht geven voor de spoorverbouwingen rond A’dam

Pat Rick|22.02.21|17:20

Halsema moet nog ambitieuzer zijn: een koppositie pakken in groene internationalisatie. Laat A’dam een groene metropool worden waar mensen en organisaties van over de hele wereld zich willen vestigen omdat het vergroend is. Nog beter dan Nordhavn in Kopenhagen waar 50.000 woningen via een metrolijn worden ontsloten: gebiedsontwikkeling.nu/artikelen/nordhavn-de-groene-groeibriljant-van-kopenhagen
Laat A’dam het nog beter doen dan Kopenhagen (en ook weer fietshoofdstad zijn)!