Intercity Direct op Amsterdam CS (bron: NS)

‘Impact maatregelen op punctualiteit HSL-Zuid nog niet te kwantificeren’

De bodemwaarde van reizigerspunctualiteit op de HSL-Zuid werd eind vorig jaar niet gewijzigd, ondanks investeringen om vertraging en rituitval tegen te gaan. Dat komt omdat de impact van deze maatregelen op voorhand “niet goed te kwantificeren” is, legt staatssecretaris Stientje van Veldhoven uit in antwoord op vragen die door de vaste commissie voor IenW waren gesteld over de actualisatie van de hoofdrailnetconcessie.

Bij de vaststelling van de nieuwe kpi’s werd bepaald dat de bodemwaarde van reizigerspunctualiteit op het HSL-traject tot 2025 op 82,1 procent blijft staan. De kpi voor het het hoofdrailnet bedraagt 88,9 procent. Van Veldhoven kreeg daarop de vraag wanneer de effecten van de nieuwe windschermen over het Hollands-Diep en de komst van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) worden verwerkt in de nieuwe bodem- en streefwaarden.

Geen inschatting mogelijk

“Specifiek voor de HSL-Zuid zijn er een aantal ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op het verwachte prestatieniveau”, erkent de staatssecretaris. Behalve de windschermen en introductie van de ICNG wijst ze ook op de frequentieverhoging tussen Amsterdam en Brussel naar zestien keer per dag vanaf 2022. “Het effect van deze wijzigingen op de prestatie-indicatoren is op voorhand niet goed te kwantificeren.”

Bij het bepalen van bodem- en streefwaarden voor prestatie-indicatoren wordt gekeken naar de geleverde prestaties in de afgelopen jaren en verwachte trends en ontwikkelingen voor de komende jaren, aldus Van Veldhoven. Dat laatste bleek dus niet mogelijk voor de HSL-Zuid. “De ontwikkeling van reizigerspunctualiteit zal daarom nauwkeurig gemonitord en geanalyseerd worden. Daarbij zal ook worden gekeken naar de betekenis van de bodem- en streefwaarden.”

Vertraagde levering ICNG

Vorige week werd bekend dat de levering van de nieuwe ICNG langer op zich laat wachten door de coronacrisis. Na het afronden van het testprogramma worden de huidige treinen op de HSL stap voor stap vervangen, te beginnen tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda. Als de gefaseerde ingebruikname is afgerond en de treinen naar behoren presteren, kan de snelheid omhoog naar 200 kilometer per uur.

De vastgestelde bodemwaarden gelden in principe tot het einde van de concessieperiode, benadrukt Van Veldhoven. “Maar indien er aanleiding toe is kunnen ze worden bijgesteld, zolang IenW en NS daar overeenstemming over bereiken.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.