Ongeval Hooghalen (foto: ProRail)

Arriva: spoorsector lijkt alleen uit NS en ProRail te bestaan

Het proces in het onderzoek naar het dodelijke spoorongeluk in Hooghalen is volgens Arriva tekenend voor de samenwerking van ProRail en NS met regionale vervoerders. De vervoerder is teleurgesteld niet te zijn betrokken bij het onderzoek en de maatregelen die ProRail en NS naar aanleiding hiervan hebben ingesteld op Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s).

Dit dossier staat niet op zichzelf, vindt Arriva. “We zitten steeds in de laatste wagon van de trein of staan nog op het perron. Ondanks het feit dat we een net zo groot, of in dit geval groter, belang hebben op het spoor en de veiligheid daarvan. Dit is ook wat we terugzien in de verkiezingstijd, waarbij het lijkt alsof de spoorsector geen andere betrokkenen kent dan NS en ProRail.”

Ongeluk Hooghalen

NS en ProRail maakten vorige week bekend dat per direct (tijdelijke) maatregelen worden genomen om de risico’s op onbewaakte spoorwegovergang te verkleinen. Een door de spoorvervoerder en -beheerder ingesteld onderzoek wees uit dat er op bepaalde overwegen te weinig tijd is voor lange en/of zware voertuigen om over te steken. Het onderzoek werd ingesteld na het ongeluk in mei 2020 op een onbewaakte overweg in het Drentse Hooghalen. Een NS-machinist kwam toen om het leven na een botsing met een trekker.

ProRail identificeerde 137 situaties waarin er te weinig tijd is om over te steken op onbewaakte spoorwegovergangen; NS telde er met 109 iets minder. 28 van deze overwegen liggen op de trajecten waar de regionale vervoerders rijden en waar per direct maatregelen worden genomen, waaronder een tijdelijke snelheidsbeperking voor treinen.

‘Veiligheid doe je samen’

Arriva hekelt dat regionale vervoerders niet betrokken zijn bij de analyse van het incident en de daaruit voortvloeiende maatregelen, waardoor de impact voor deze vervoerders en hun reizigers nog niet bekend is. Arriva benadrukt achter het nemen van veiligheidsmaatregelen te staan, “maar wel achter maatregelen waar wij bij betrokken zijn én die effect resulteren. Want veiligheid doe je samen.”

De oplossing ligt volgens Arriva niet in de zogeheten Tijdelijke Snelheidsbeperking (TSB) rondom de onbewaakte overwegen. Volgens de vervoerder maakt deze maatregel de overwegen niet per definitie veiliger, omdat het gedrag van weggebruikers grotendeels het ontstaan van incidenten bepaalt. “Daarnaast wordt op deze wijze de verantwoordelijkheid ten aanzien van de veiligheid afgeschoven op menselijk handelen (in dit geval de machinisten) terwijl het juist de bedoeling is om het systeem veilig te maken.”

Gevolgen dienstregeling

Omdat de regionale vervoerders niet in de gelegenheid zijn gesteld om mee te denken en een impactanalyse te maken, zijn volgens Arriva ook de gevolgen van de snelheidsbeperking voor de dienstregeling en rood sein naderingen op dit moment niet te overzien. “ProRail en NS vertegenwoordigen in dit geval dus niet de gehele spoorbranche.”

ProRail liet vorige week aan zustervakblad SpoorPro weten dat Arriva wel betrokken is geweest bij een eerder onderzoek naar NABO’s. Omdat er bij het ongeluk in Hooghalen een NS-trein betrokken was, is ervoor gekozen dit specifieke onderzoek alleen met NS uit te voeren. Arriva zegt wel te hebben gevraagd om betrokken te worden bij het onderzoek. Vakbonden VVMC en FNV Spoor roepen Arriva op om de maatregelen die door NS en ProRail zijn genomen te “volgen en uitvoeren”.

Lees ook: Machinist overleden na botsing bij Hooghalen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “Arriva: spoorsector lijkt alleen uit NS en ProRail te bestaan”

asierts|17.03.21|07:04

Arriva kijkt wel uit om het hardop te zeggen, maar dit ligt echt voor de volle 100% aan ambtelijke luiheid, hardnekkige onkunde en panische ‘inhoudelijkheids-aversie’ op het Ministerie van Asfaltbevordering en OV-sloopkunde.

NATUURLIJK moet het Ministerie hier de regie nemen. Maar die doen niks, willen niks en kunnen niks. En dus…

… ruimen NS en ProRail de rommel maar weer op. Letterlijk – en figuurlijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.