Sprinter Rotterdam CS

Consumentenorganisaties vragen NS om alternatieve dienstregeling 2022

NS wil in 2022 met flink meer treinen gaan rijden, maar wat als dat financieel niet haalbaar blijkt door de coronacrisis? De spoorvervoerder zou er goed aan doen om nu al te werken aan een alternatieve dienstregeling waarop kan worden teruggevallen. Dat is ook in het belang van andere vervoerders, schrijven de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS.

Bij het opstellen van de plannen voor de nieuwe dienstregeling baseerde NS zich op de reizigersaantallen zoals die voor corona waren. De spoorvervoerder wil meer treinen laten rijden dan in 2019, met onder meer de introductie van een tienminutentrein tussen Rotterdam, Den Haag, Schiphol en Arnhem. In de adviesaanvraag werd al wel een slag om de arm gehouden vanwege de huidige onzekerheden.

Scheve dienstregeling

De consumentenorganisaties juichen toe dat NS wil vergroten, maar noemen het vanwege de huidige onzekerheden allerminst zeker dat de voorgestelde dienstregeling werkelijkheid wordt. Om die reden wordt “met klem” gevraagd om op korte termijn een alternatief scenario voorhanden te hebben waarop kan worden teruggevallen. Deze ‘coronadienstregeling’ moet ervoor zorgen dat potentiële nadelige situaties voor reizigers worden voorkomen.

“Als NS straks toch moet besluiten treinen te schrappen, zou bij onder meer de tienminutentrein een scheve dienstregeling ontstaan waarbij reizigers de ene keer tien minuten en de andere keer twintig minuten moeten wachten”, licht Freek Bos, directeur van reizigersvereniging Rover, toe. De consumentenorganisaties adviseren in dit geval een kwartiersdienst voor te bereiden. Bos wijst er ook op dat dit jaar duidelijk is geworden dat “de nodige aansluitingen” verloren gaan als plots wordt geschrapt in het aanbod.

Afspraken met andere vervoerders

NS moet bij het uitwerken van dit terugvalscenario twee randvoorwaarden in acht nemen, staat in het advies. Allereerst moeten afspraken worden gemaakt met busvervoerders, zodat zij bijtijds in staat worden gesteld te anticiperen op eventuele afschaling van NS. De regionale vervoerders kunnen dan optimale aansluitingen blijven aanbieden. Daarnaast zou het gedurende het jaar mogelijk moeten zijn om over te stappen van de coronadienstregeling naar de voorgestelde dienstregeling, en andersom.

Voor het internationaal treinverkeer adviseren de consumentenorganisaties daarentegen om als uitgangspunt te nemen alsof er geen coronacrisis is. De internationale paden worden namelijk maar één keer in het jaar verdeeld, wat het lastig maakt tussentijds de internationale dienstregeling uit te breiden. Daarbovenop zou NS er goed aan doen met buitenlandse partners samen te werken aan aanbiedingen voor recreatieve reizen, omdat de internationale trein daar meer afhankelijk van lijkt te worden door de opkomst van digitaal vergaderen.

Overwegend positief

Over de voorgestelde dienstregeling van 2022, dus die op basis van het maximale groeiscenario, zijn de consumentenorganisaties overwegend positief. Wel worden er enkele kanttekeningen geplaatst bij bepaalde voorstellen. Het advies is onder meer om te kijken naar betere aansluitingen in de kop van Noord-Holland en meer treinen in de avonduren in de Zaanstreek.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.