Thalys op spoor (bron: Thalys - Jean-Jacques D'Angelo)

‘Laat nationale belangen achter in Europees Jaar van het Spoor’

Meer en betere Europese treinverbindingen vragen om meer samenwerking tussen de verschillende landen. Het Europees Jaar van het Spoor, dat maandag officieel is begonnen, staat dan ook in het teken van verbinding. “Waarbij hopelijk nationale belangen worden achtergelaten”, zei de Nederlandse ambassadeur Wim van de Camp bij de start van de Nederlandse campagne.

De afzonderlijke lidstaten hebben volgens de voormalig Europarlementariër namelijk nog steeds te veel “nationale hobby’s” en dat staat implementatie van EU-regelgeving in de weg. “Dat is het grote voordeel van dit jaar. Het Europees Jaar van het Spoor is bedoeld om alle 27 lidstaten met elkaar te verbinden en een positieve impuls te geven aan internationale verbindingen.” Volgens Van de Camp moet de Europese Commissie meer druk uitoefenen zodat landen doorpakken.

Hel doel is dat na de coronacrisis in heel Europa meer mensen en goederen per trein reizen, om op die manier bij te dragen aan het behalen van de klimaatdoelen. De Europese Commissie zet in op een verdubbeling van het hogesnelheidstreinverkeer in 2040; tien jaar later moet er zelfs sprake zijn van verdrievoudiging. In 2050 moet daarnaast het spoorgoederenvervoer zijn verdubbeld.

Aanbevelingen

De Nederlandse campagne ging maandagmiddag van start in een live-uitzending vanuit de studio van ProMedia in Rotterdam. De Europese kick-off was in Lissabon, de hoofdstad van de huidige EU-voorzitter Portugal. Tijdens deze digitale opening presenteerde staatssecretaris Stientje van Veldhoven van IenW namens het Platform on International Rail Passenger Transport (IRP) aanbevelingen om het internationale treinreizen te bevorderen. In dit platform zijn 25 EU-lidstaten, Noorwegen en Zwitserland verenigd om te werken aan betere internationale spoorverbindingen.

De onderwerpen die volgens het IRP dit jaar prioriteit verdienen zijn klantbeleving en digitalisering, een internationaal treinnetwerk, het oplossen van knelpunten in de infrastructuur en interoperabiliteitsproblemen en de bijbehorende wet- en regelgeving. Een rapport hierover dat in de zomer verschijnt, moet de basis vormen vormen voor een Europese beleidsagenda voor international reizigersvervoer per spoor. Het groeipotentieel is aanzienlijk, aldus het IRP, aangezien het marktaandeel van internationaal reizigersvervoer per spoor in 2018 slechts 7 procent van de hele EU-markt voor treinreizen was.

Nederland koploper ticketing

Het moet onder meer makkelijker worden om online een internationale treinreis te boeken. Nederland wil en kan koploper zijn op het gebied van online ticketing, zei Corina de Jongh, directeur van Railforum, tijdens de Nederlandse kick-off. Ons land heeft met de OV-chipkaart namelijk al bijna twintig jaar ervaring met een landelijk ticketingssysteem en dat levert volgens De Jongh veel kennis en ervaring op die gedeeld kan worden met andere EU-landen.

Verder beveelt de IRP aan dat de dienstregelingen van lidstaten beter op elkaar moeten aansluiten en er genoeg ruimte moet zijn op het spoor. Daarbij kan een belangrijke rol zijn weggelegd voor de plannen van het Duitse plan om met de Trans Europa Express 2.0 de grootste steden van Europa te verbinden door een combinatie van hogesnelheidstreinen en nachttreinen. Voor Nederland wordt gekeken naar betere verbindingen met Berlijn, Frankfurt, Brussel, Parijs, Barcelona, Londen en Kopenhagen. De lidstaten willen verder intensievere samenwerking bij het afsluiten van contracten voor internationale treinverbindingen.

Belangrijke stappen

“Het is belangrijk dat we in Europa samenwerken om internationale treinreizen makkelijker te maken voor reizigers. Voor elke bestemming tot 700 kilometer zou de trein een betaalbaar en groen alternatief moeten zijn”, aldus staatssecretaris Van Veldhoven. “We hebben de afgelopen vier jaar daar belangrijke stappen in gezet: er rijdt een rechtstreekse trein naar Londen, de nachttrein naar Wenen staat in de startblokken en de intercity naar Berlijn doet er vanaf 2024 een half uur korter over, maar het is belangrijk dat er nog meer verbeteringen worden gerealiseerd.”

Het Europees Jaar van het Spoor moet bijdragen aan het zetten van de volgende stappen. Het hele jaar zullen (digitale) evenementen worden gehouden die ertoe moeten bijdragen dat het aantal mensen en goederen dat zich per trein verplaatst toeneemt. Nederland wil aan het einde van het Europese Jaar van het Spoor met Duitsland, België en Luxemburg een spoortop organiseren over internationaal personenvervoer.

De aftrap van het Europees Jaar van het Spoor is onderdeel van het digitale spoorevenement RailTech Europe dat van 30 maart tot en met 1 april op drie verschillende podia plaatsvindt. Deze vier dagen zijn bij te wonen via het netwerkplatform van RailTech Europe. Gratis aanmelden kan met de volgende code: RailTechEurope2021.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “‘Laat nationale belangen achter in Europees Jaar van het Spoor’”

Wiebe Goossen|30.03.21|11:48

Het zoveelste plan om via spoorsamenwerking de mensen de EU ‘schmackhaft’ te maken. Aangedrongen wordt op internationale samenwerking waar het gaat om de Grote Transversalen en ‘nevenlijnen’ als gewone intercityverbindingen moeten eigenlijk ‘Europees aanbesteed’ worden. Nu hebben we kunnen zien tot welk een lappendeken van maatschappijtjes dat laatste leidt; maatschappijtjes die klagen dat ze ‘geen voet aan de grond’ krijgen. Ik denk niet dat burgers veel opgeschoten zijn met dit uniegedram….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.