Thalys trein (bron: Thalys - Jean-Jacques D'Angelo)

Thalys moet voor het eerst geld lenen; fusie met Eurostar uitgesteld

Thalys moet voor het eerst in zijn geschiedenis een beroep doen op externe financiering. Daarnaast heeft de vervoerder vanwege de financiële gevolgen van de coronacrisis besloten de fusie met Eurostar uit te stellen. De omzet van Thalys kwam in 2020 met ruim 165 miljoen euro liefst 70 procent lager uit dan een jaar eerder.

Het nettoverlies bleef met 140 miljoen euro nog enigszins beperkt. Thalys wist namelijk 150 miljoen euro te besparen door aanpassingen in de dienstregeling en het uitvoeren van een bezuinigingsplan. Desondanks verwacht de vervoerder deze maand niet meer voldoende geld op de rekening te hebben. Op dit moment lopen er gesprekken met meerdere banken om 100 miljoen euro aan externe financiering binnen te halen.

Thalys vervoerde vorig jaar slechts 2,5 miljoen reizigers, tegenover 7,8 miljoen in 2019. “De pandemie die we doormaken is de meest ernstige crisis in onze geschiedenis. Al meer dan een jaar eisen reisbeperkingen een zware tol van reizigers en uiteraard mensen in ons bedrijf”, aldus CEO Bertrand Gosselin.

Fusie met Eurostar

De coronacrisis zorgt er ook voor dat de geplande fusie tussen Thalys en Eurostar op de lange baan wordt geschoven. Het Franse SNCF – dat bij beide vervoerders de grootste aandeelhouder is – kondigde de fusie eind 2019 aan. Het is onduidelijk wanneer de fusie alsnog een feit zal zijn. De gesprekken lopen wel, maar Gosselin stelt dat beide vervoerders eerst hun financiering op orde moeten brengen. Ook Eurostar is zwaar getroffen door de coronacrisis. Volgens SNCF is er binnen een maand financiële steun vanuit de overheid nodig om Eurostar overeind te houden.

De European Passengers’ Federation (EPF) uitte tijdens RailTech Europe zorgen over de ophanden zijnde fusie. “Een fusie tussen Eurostar en Thalys leidt ertoe dat de samengevoegde onderneming een monopoliepositie op het spoor krijgt. Daardoor zullen de prijzen van de treinkaartjes toenemen”, zei Arriën Kruyt. De EPF heeft bezwaar gemaakt omdat concurrentie ervoor zou zorgen “dat de prijzen omlaag gaan en de service omhoog”. “Het enige beetje concurrentie in Nederland op het gebied van internationaal passagiersvervoer per spoor zit op de verbinding tussen Nederland en België. Daar hebben we de dure Thalys-trein, de goedkopere Beneluxtrein en de Eurostar.”

Minder zakelijke reizigers

Ondanks de huidige financiële zorgen, zegt Thalys wel met vertrouwen naar de toekomst te kijken. “We blijven overtuigd van het aanzienlijke groei- en ontwikkelingspotentieel van het internationale hogesnelheidsspoorvervoer in Europa”, aldus Gosselin. Thalys verwacht wel dat het herstel van de coronacrisis langer duurt dan verwacht omdat er nog altijd veel reisbeperkingen van kracht zijn. De vervoerder rekent in de zomer weer op betere tijden als meer mensen zijn gevaccineerd, maar verwacht pas in 2024 weer de omzet van voor de crisis te behalen.

Tegen die tijd zal wel een kleiner deel van de omzet behaald worden uit zakelijke reizen. Thalys houdt namelijk rekening met ongeveer 15 procent minder zakelijke reizigers, die tijdens de lockdown het gemak van videobellen hebben ontdekt. Dit zal voor een groot deel worden gecompenseerd door een toename van recreatieve reizigers, voorziet de vervoerder. Gosselin: “De pandemie heeft de manier waarop we reizen beïnvloed en de trend van duurzamer reizen en bestemmingen dichter bij huis alleen maar versneld.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.