WINK-trein Arriva (foto: Arriva)

Arriva neemt nieuwe WINK-treinen in gebruik

Vervoerder Arriva heeft maandag de achttien nieuwe WINK-treinen op de Noordelijke lijnen in gebruik genomen. De treinen zijn duurzamer, comfortabeler en door de nieuwe technieken rijden ze ook stiller dan hun voorgangers. De voertuigen zijn er ook klaar voor om in de toekomst elektrisch te kunnen rijden op (deels) geëlektrificeerd spoor.

Vooralsnog zullen de treinen rijden op de synthetische brandstof Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Deze brandstof is gemaakt van afgewerkte keukenoliën die niet meer bruikbaar zijn voor de voedselketen. Dit levert een CO2-reductie van 90 procent op vergeleken met diesel. De nieuwe voertuigen worden voornamelijk ingezet op het spoor in Friesland en tussen Groningen en Leeuwarden.

Zero emissie

Met de ingebruikname van de WINK-treinen zet Arriva een volgende stap op weg naar zero emissievervoer. De treinen zijn voorzien van accu’s die energie opslaan en afgeven. De energie die tijdens het remmen vrijkomt, wordt opgeslagen in grote batterijen. Hierdoor kunnen de systemen in de trein op de stations draaien zonder dat de trein stationair hoeft te draaien. Daardoor zijn de voertuigen stiller.

Net als de vernieuwde GTW-treinen zorgen de WINK-treinen voor meer comfort en reisbeleving, aldus Arriva. Aan de buitenkant van de trein laat de zitplaatsindicator zien of er een zitplaats is en aan de binnenkant zijn de treinen uitgerust met dubbele reisinformatieschermen. Verder kunnen reizigers hun telefoon of laptop opladen en wordt overal LED-verlichting gebruikt. Ook is er een afgesloten stiltecoupé en een werkcoupé met verstelbare verlichting. Daarnaast wordt het afval in de trein voortaan gescheiden en is er voor noodgevallen een AED aanwezig.

Perronhoogte

Nog niet alle perrons zijn al op de juiste hoogte voor de nieuwe treinen. Spoorbeheerder ProRail past de komende jaren de perronhoogtes van acht stations aan, waaronder Harlingen Haven, Sneek en Groningen Hoofdstation. In de tussentijd biedt Arriva assistentie aan voor reizigers bij het in- en uitstappen van de trein. Bij de meeste stations zijn de hoogteverschillen tussen het perron en de trein wel zo klein dat reizigers makkelijk in en uit kunnen stappen.

De WINK-treinen zijn speciaal ontwikkeld voor de nieuwe concessie op de Noordelijke lijnen. Deze nieuwe concessie ging in december 2020 van start en werd opnieuw voor vijftien jaar gegund aan Arriva. Eind vorig jaar zocht Arriva samen met reizigers naar unieke namen voor alle treinen, die elk zijn vernoemd naar een bestemming in de twee provincies, zoals Noorderzon, Oerol of Hongerige Wolf.

Bekijk de videoreportage van SpoorProTV over de nieuwe treinen:

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.