Amsterdam CS (foto: NS)Amsterdam CS (foto: NS)

NS gaat dienstregeling weer opschalen

Spoorvervoerder NS gaat stapsgewijs weer de normale dienstregeling rijden. Vanaf mei gaan meer treinen rijden omdat met de aangekondigde versoepelingen van de coronamaatregelen meer reizigers worden verwacht. Het is de bedoeling dat halverwege juni weer 98 procent volgens de reguliere dienstregeling wordt gereden.

Sinds november rijdt NS met 90 procent van de treinen voor 35 procent van het gebruikelijke aantal reizigers. Ook wordt soms met kortere treinen gereden vanwege de lage reizigersaantallen. Vanaf 14 juni rijden weer alle treinen, met uitzondering van het nachtnet bedoeld voor het uitgaansleven en extra forensentreinen bedoeld voor de spits. Als de reizigersaantallen verder doorgroeien en het nachtleven terugkeert, zet NS de stap naar een 100%-dienstregeling.

Stap voor stap

Marjan Rintel, president-directeur van NS: “We willen niets liever dan Nederland bereikbaar houden en reizigers naar hun plek van bestemming brengen. Met de aangekondigde versoepelingen in de coronaregels en het door het kabinet gepresenteerde Openingsplan in de hand, bereiden wij ons stap voor stap voor op een normale dienstregeling. Zodat op het moment dat Nederland de trein weer neemt, NS haar met open armen kan ontvangen.”

NS begint met opschalen op trajecten waar als eerste de meeste reizigers worden verwacht. Dat betekent dat de intercity tussen Rotterdam en Utrecht en sprinter tussen Uitgeest en Veenendaal Centrum op 3 mei als eerste aan de beurt zijn. Vanaf 24 mei volgt de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam en gaan meer intercity’s rijden op de trajecten Den Haag-Utrecht en Utrecht-Amersfoort.

Langere treinen

Waar nodig en waar kan zullen de treinen komende periode weer iets langer worden, zodat iedereen op een zitplaats kan rekenen. Daarbij zal het steeds vaker voorkomen dat reizigers weer naast elkaar moeten zitten. Dat is wennen, erkent NS, maar in lijn met het OV-protocol. Afgelopen week ontstond opnieuw discussie over toenemende drukte in het OV, nadat het OMT hier opnieuw zijn zorgen over uitte.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.