Reizigers met mondkapje in trein (foto: NS)

‘Nieuwe kortingstickets NS kunnen aantrekkelijker’

De kortingstickets die NS wil introduceren, kunnen scherper om nog meer reizigers terug te winnen. Dat stellen de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan de spoorvervoerder, die de drie nieuwe tickets ter advies voorlegde. De aanbiedingen die NS vanaf deze zomer wil lanceren, zijn gericht op sociaal-recreatieve reizigers.

Het gaat om drie nieuwe tickets: een vroegboek-dalticket, zesrittenkaart en aangepast groepsticket. Met deze kaartsoorten, die ook geldig zijn bij andere treinvervoerders, kunnen reizigers in daluren met korting of tegen een voordelig tarief de trein pakken. De reizigersorganisaties heten de nieuwe producten welkom, maar doen wel enkele suggesties om deze aantrekkelijker te maken.

Alternatieven

Zo zou het vroegboek-dalticket (10 procent korting in daluren) nog de nodige drempels opwerpen. Het ticket kan namelijk alleen online worden aangeschaft en dit moet ook vier dagen van te voren gebeuren. Beter zou zijn om het vroegboekelement te schrappen en een dalkorting van 10 procent ook aan te bieden via de NS-kaartautomaat, stellen de organisaties.

De zesrittenkaart (20 procent korting in daluren voor zes ritten) is volgens de partijen beperkt omdat die op één traject geldig is. Ze zien meer potentie in de introductie van NS Flexdagen, waarmee reizigers voor 39 euro drie dagen onbeperkt kunnen reizen. NS sprak eerder over deze kaartsoort, maar die is nog niet geïntroduceerd. Ook het aangepaste groepsticket zou voordeliger kunnen, namelijk 29 in plaats van 32 euro vanaf twee of drie personen, met daarbovenop 3 euro per extra persoon.

Weekendretour en dagkaarten

In aanvulling wordt geadviseerd om het weekendretour opnieuw te introduceren en weer actiematig de populaire dagkaarten via grote retailers als Albert Heijn en Kruidvat te verkopen. De laagdrempeligheid van die laatste kaarten wordt gezien als “zeer belangrijk en een goede kans om reizigers terug te winnen voor de trein”. In een interview met het Financieele Dagblad deze week noemde Marjan Rintel, president-directeur aan NS, dit soort acties “weinig effectief”. De spoorvervoerder doet volgens haar liever aanbiedingen die gericht zijn op aparte doelgroepen.

Ook zien de consumentenorganisaties graag een ‘welkom-terug-aanbod’ voor forensen, bijvoorbeeld door tijdelijke kortingen op bestaande abonnementen. Voor de zakelijke markt presenteerde NS vorige maand al drie nieuwe reisproducten die zijn aangepast op het veranderde reisgedrag.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.