Sprinter fietsplaats

NS houdt vast aan proef met reserveringsplicht voor fiets

NS zet de proef met een reserveringsplicht voor het meenemen van de fiets in de trein door. Consumentenorganisaties uitten forse kritiek op het plan, maar de spoorvervoerder wil deze zomer in de praktijk ervaren of het reserveren van een fietsplek van toegevoegde waarde is voor de reiziger. De verwachting is dat dit zorgt voor meer spreiding en daarmee minder overlast.

Dat betekent dat treinreizigers vanaf 10 juli verplicht zijn een reservering te plaatsen als zij hun fiets mee willen nemen. De pilot duurt tot 15 september, twee weken korter dan aanvankelijk de bedoeling was. Op die manier focust NS zich naar eigen zeggen meer op de vakantieperiode. Een tweede aanpassing is dat het niet verplicht is om fietsen aan te melden die dienen als hulpmiddel, al worden ook deze reizigers geadviseerd een reservering te plaatsen.

“NS verwacht nog steeds dat het reserveren van een fietsplek een mogelijke waardevolle toevoeging kan zijn maar zou dit graag in de praktijk willen ervaren”, schrijft de spoorvervoerder in een brief aan de consumentenorganisaties in het Locov, die vorige maand in een kritisch advies opriepen af te zien van de proef. In een brief van twaalf pagina’s zet NS uiteen waarom de pilot ondanks het negatieve advies doorgang vindt.

Meer fietsplekken niet haalbaar

De consumentenorganisaties vroegen NS onder meer om het aantal fietsplekken in de trein te verhogen, in plaats van het “ontmoedigen” van treinreizen met de fiets. Geopperde alternatieven zoals ophangconstructies en demonteerbare banken zijn volgens de vervoerder niet realistisch of haalbaar, terwijl het verplaatsen van afvalbakken niet leidt tot extra plek voor de fiets. Het uitgangspunt bij nieuw of te reviseren materieel is om het aantal fietsplekken structureel te verhogen tot vier per treinstel van circa zestig meter.

NS gaat ook niet mee in het argument dat de reserveringsplicht kan leiden tot meer discussies met reizigers. Met de pilot wordt juist beoogd om het aantal discussies en agressiemeldingen te verminderen, omdat reizigers perspectief hebben op een plek. De vervoerder erkent dat er situaties denkbaar zijn dat reizigers, ondanks een reservering, hun fiets niet mee kunnen nemen zoals bij een ongeplande verstoring. In dat geval kan een reservering worden gemaakt op een alternatief traject en wordt “coulant” omgegaan met de handhaving. Als het onverhoopt te druk is in een trein, vervalt een reservering.

Ervaringen melden

Consumentenorganisaties, waaronder reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond, zeggen het besluit te betreuren en de nodige problemen te verwachten voor reizigers die deze zomer met een fiets in de trein willen stappen. Zij roepen reizigers op hun ervaringen met het reserveringssysteem te melden om deze zomer “een zo compleet mogelijk beeld” te krijgen van de pilot.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.