Sprinter fietsplaats

‘Niet plezierig om fiets mee te nemen in Europese treinen’

Bij veel Europese spoorwegmaatschappijen is het bijzonder lastig om een fiets mee te nemen in de trein. Met de klimaatdoelen en herstel na corona in het achterhoofd is er sprake van een onacceptabele situatie, stelt samenwerkingsverband European Cyclists’ Federation.

“Het zou veel gemakkelijker moeten zijn om twee van de meest duurzame vormen van mobiliteit te combineren”, schrijft de ECF in zijn onderzoek ‘Cyclists love trains’. De organisatie stelde een ranglijst op voor de toegankelijkheid van fietsen bij 69 spoorwegmaatschappijen en -diensten in Europa. Bij ruim een vijfde – vrijwel allemaal grensoverschrijdende operatoren – is het helemaal niet mogelijk om een tweewieler mee te nemen. Daarmee is een lange reis door Europa met de fiets eerder een zware ervaring dan een plezierige, is de harde conclusie van de ECF.

NS scoort goed

Vervoerders konden vijftig punten verdienen, waarbij werd gekeken naar de indicatoren fietsplekken, fietsverhuur, kosten, tickets/reserveringen en de website. Alleen de intercity naar Berlijn van NS International en Deutsche Bahn werd ingedeeld in de hoogste categorie (44 van de 50 punten). Die score heeft de treindienst onder meer te danken aan het aantal fietsplekken in de treinstellen en de mogelijkheid bij beide vervoerders om fietsen te huren.

NS zelf staat met 30 punten op de zevende plek. Als enige vervoerder kreeg het dankzij de OV-fiets alle mogelijke punten toegekend in de categorie fietsverhuur. “De excellentie van NS op dit gebied kan echt niet goed genoeg worden geprezen en is een voorbeeld voor vele andere vervoerders”, aldus ECF, dat daar wel gelijk aan toevoegt dat het in Nederland verbeterpunten ziet op andere gebieden. Bijvoorbeeld meer fietsplekken in de trein en gemakkelijker boeken.

Bij het beoordelen van NS is uitgegaan van de situatie dat er geen reserveringsplicht geldt om de fiets mee te nemen in de trein. Deze zomer doet NS hiermee een proef, tot onvrede van consumentenorganisaties.

Wijzen op tekortkomingen

Met het onderzoek wil de ECF de toegang voor de fiets in treinen onder de aandacht brengen. Door voorbeelden te geven en te wijzen op tekortkomingen, hoopt de organisatie beleidsmakers en vervoerders duidelijk te maken waar verbetering zit. Vervoerders die nu hoog scoren, worden gewaarschuwd dat dit niet betekent dat ze dit in de toekomst ook zullen doen en worden daarom op het hart gedrukt om te blijven werken aan de vele potentiële verbeteringen.

De top tien uit het onderzoek van ECF:

  1. Intercity Berlijn (NS en Deutsche Bahn) – 82 procent
  2. Zwitserland (SBB) – 76 procent
  3. België (NMBS) – 76 procent
  4. Hongarije (MÁV-START) – 68 procent
  5. Duitsland (Deutsche Bahn) – 66 procent
  6. Ierland (Irish Rail) – 66 procent
  7. Nederland (NS) – 60 procent
  8. Tsjechië (ČD) – 58 procent
  9. Luxemburg (CFL) – 58 procent
  10. Kroatië (HŽ) – 58 procent

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.