VIRM (foto: NS)

Financieel dramatisch halfjaar voor NS door corona

Door de teleurstellende reizigersaantallen waren de eerste zes maanden van 2021 financieel dramatisch voor NS. De spoorvervoerder zou zijn uitgekomen op een negatief onderliggend resultaat van 601 miljoen euro als de overheid geen steun had gegeven, en zonder de eenmalige meevaller bij de concessie in het Verenigd Koninkrijk. Het aantal reizigers kwam uit op 35 procent ten opzichte van de situatie voor corona.

De vervoerder publiceerde maandag de halfjaarcijfers over 2021 en heeft een lastige tijd gehad. NS kan weliswaar een positief bedrijfsresultaat van 389 miljoen schrijven, maar dat komt alleen door het financiële vangnet van de overheid en afspraken over lagere beëindigingsvergoedingen in het Verenigd Koninkrijk. Volgens topvrouw Marjan Rintel is het belangrijk dat de overheid ook naar 2023 de OV-sector blijft steunen.

Inkomsten

NS liet vorig jaar mei al weten hard te worden getroffen door corona, net als alle vervoerders. De spoorvervoerder verwacht tot en met 2024 zo’n 4,7 miljard euro aan inkomsten mis te lopen in Nederland. De teller staat op dit moment op ongeveer 2,4 miljard euro. Daar komt nog eens bij dat de tweede helft van dit jaar erg onzeker is. Door de terugkeer van de studenten en een verdere toename van het aantal sociaal-recreatieve reizigers, verwacht NS een licht herstel. Maar de vervoerder houdt er rekening mee dat het woon-werkverkeer achterblijft.

NS-directeur Rintel geeft alle medewerkers een compliment die tijdens moeilijke omstandigheden hun werk zijn blijven doen. Ze merkt ook dat reizigers veel behoefte hebben om er weer op uit te trekken. “Maar de onzekere situatie duurt voort voor onze collega’s en voor onze reizigers en dat zien wij terug in de reizigersaantallen en in onze financiële cijfers. Wij zijn blij dat wij ook tot 1 september 2022 een financieel vangnet van de overheid krijgen in de vorm van een beschikbaarheidsvergoeding. Voor de gehele OV-sector is het belangrijk dat deze lijn naar 2023 wordt doorgetrokken.”

Investeringen

Ondanks de zware tijd, ziet de vervoerder dat het noodzakelijk blijft om op termijn te investeren. Daarvoor zijn voldoende financiële middelen en NS neemt hiervoor maatregelen. “Het is essentieel voor de toekomst van ons bedrijf en voor de bereikbaarheid van Nederland om financieel gezond te worden”, aldus Rintel. “Onze focus en prioriteit liggen bij het belang van de Nederlandse reiziger. We blijven investeren om de reizigers weer terug te kunnen ontvangen.”

Ze vervolgt: “Het testprogramma van de nieuwe snelle intercity ICNG is in volle gang en we starten in september de testdagen met een ‘tienminutentrein’ op twee nieuwe trajecten die in december van start gaan. Ik roep een nieuw kabinet dan ook op om met lef te blijven investeren in de bereikbaarheid van Nederland. Het spoor speelt hierin een cruciale rol, zeker gezien de enorme woningbouwopgave in combinatie met de klimaatambities die Nederland heeft. Niemand wil een woning die niet bereikbaar is.”

Reizigers

De rust in de treinen vanwege corona zorgde er overigens wel voor dat 99,9 procent van de reizigers tijdens de traditionele spitstijden een zitplaats had in het eerste halfjaar van 2021. Treinen kwamen ook vaker op tijd dan een jaar eerder. In 2020 was dat het geval bij 93,5 procent van de reizigers, tegenover 95,2 procent in 2021. Een tevredenheidsonderzoek onder reizigers was vanwege corona geen optie, maar de vervoerder heeft wel kunnen onderzoeken of zij tevreden zijn over station. 81 procent van de reizigers gaf een 7 of hoger. Dat is 2 procent hoger dan tijdens de laatste meting in 2020.

Buitenlandse concessies

Het resultaat van NS over de eerste zes maanden van 2021 komt dus iets positiever uit door een meevaller vanuit het Verenigd Koninkrijk. Door de hervormingen van het spoor, worden de franchisecontracten beëindigd. Daarvoor moet een beëindigingsvergoeding worden betaald, maar die blijken lager uit te vallen dan het bedrag waarvoor NS in 2020 een voorziening had getroffen. Dit maakte een bedrag vrij van 323 miljoen euro.

In Duitsland komt het nettoresultaat uit op een verlies van 25 miljoen euro. Abellio is hier afgelopen voorjaar een voorlopige insolventieprocedure gestart via de Duitse rechtbank. Zo krijgt de vervoerder de mogelijkheid om de activiteiten en contracten in Duitsland in samenwerking met de opdrachtgevers en crediteuren te herstructureren zodat er weer zicht komt op een positief resultaat.

Mocht die procedure niet succesvol zijn, verplicht de Duitse wetgeving de vervoerder om over te gaan op een formele insolventieprocedure via de rechtbank. Hiermee rekening houdende heeft NS de Duitse deelneming per 30 juni gedeconsolideerd en de waarde afgewaardeerd op nul. Daarnaast heeft NS een voorziening getroffen voor de verwachte lasten die voortkomen uit de herstructurering en/of een eventuele beëindiging van activiteiten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.