NS-trein en Arriva-trein op Groningen

Regionale spoorvervoerders naar rechter in strijd tegen alleenrecht NS

Regionale vervoerders willen voorkomen dat de hoofdrailnetconcessie vanaf 2025 opnieuw voor tien jaar onderhands aan NS wordt gegund. De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (Arriva, EBS, Transdev, QBuzz en Keolis) bereidt een bodemprocedure voor bij de rechtbank in Den Haag, meldt De Telegraaf.

“We gaan tot het uiterste om te voorkomen dat deze onderhandse gunning gestalte krijgt. Het is te gek voor woorden dat in een democratisch land de concurrentie op voorhand wordt uitgesloten om mee te dingen”, zegt Arriva-topman Anne Hettinga in een interview met de krant.

Knagen aan monopoliepositie

Begin juni kondigde Arriva aan vanaf 2023 twee nachttreinen te willen gaan rijden, één vanuit Groningen en één vanuit Maastricht naar de Randstad om ze de concurrentie aan te kunnen gaan met NS op het Nederlandse hoofdrailnet. “We knagen ten eeuwigen dage aan de monopoliepositie van NS”, zei Hettinga destijds tegen NRC. “Dit kabinet heeft er alles aan gedaan om liberalisering van het spoor terug te dringen.”

In dezelfde maand maakte voormalig staatssecretaris Van Veldhoven bekend dat het nog niet zeker is dat de nieuwe hoofdrailnetconcessie opnieuw tien jaar gaat duren. Er wordt pas een besluit genomen over de looptijd als er concreet zicht is op de prestaties die met spoorvervoerder NS kunnen worden afgesproken.

Betere toegang spoormarkt

Eind vorig jaar spande de FMN al een kort geding aan om dezelfde reden. De voorzieningenrechter oordeelde toen dat het Hof van Justitie van de EU moet bepalen of of het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de hoofdrailnetconcessie onderhands mag gunnen aan NS. Ook de door NS en ÖBB Nightjet geëxploiteerde nachttrein tussen Amsterdam en Wenen leidde tot een door FMN, AllRail en Flixtrain aangespannen rechtszaak.

Er zijn nog geen uitspraken bekend van deze procedures, maar de Europese Commissie drong deze zomer wel bij Nederland aan op betere toegang tot de spoormarkt. Met een ingebrekestelling riep de Commissie Nederland op om de EU-richtlijn die markttoegang en spoorbeheer regelt op de juiste manier uit te voeren. Deze richtlijn (2016/2370/EU) gaat over de openstelling van de markt voor het binnenlands passagiersvervoer en het beheer van de spoorweginfrastructuur.

Ongelofelijke kloof

Nick Brooks van branchevereniging Allrail, die ook Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland vertegenwoordigd, gaf bij zustervakblad RailTech eerder aan niet verbaasd te zijn over de berisping van de EU. Er wordt volgens hem al 27 jaar lang met twee maten gemeten. Hij spreekt van een ongelooflijke kloof tussen de opening van de Nederlandse spoormarkt en het betreden van andere EU-markten door NS.

Bron: ANP/MvG

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Regionale spoorvervoerders naar rechter in strijd tegen alleenrecht NS”

kees boer|14.09.21|23:47

Ik geef de regionale spoorvervoerders gelijk die mogen ook meedingen ; de NS hoeft dus het alleenrecht niet te krijgen laat staan dat dit oneerlijk zou zijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.