Arriva past WINK-trein aan voor testritten met batterijtrein

Arriva en ProRail willen komend najaar testen uitvoeren met een batterijtrein op drie niet-geëlektrificeerde spoortrajecten in Friesland, Gelderland en Overijssel. Zo willen ze het spoor verder verduurzamen. Daarvoor bouwen ze een WINK-trein van Arriva om. Door de trein aan te passen kan die straks behalve op diesel ook op een batterij rijden.

Op dit moment zijn er nog geen batterijtreinen toegelaten in Nederland. Ze zijn ook niet beschikbaar. Daarom laat Arriva een van zijn WINK-treinen aanpassen door Stadler. WINK-treinen rijden op verschillende trajecten in Friesland en tussen Leeuwarden en Groningen. Als brandstof gebruiken ze HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), waarmee de CO2-reductie volgens Arriva 90 procent lager ligt dan die van reguliere treinen.

De treinen zijn uitgerust met een pantograaf en een batterij voor de opslag van remenergie en daarmee voorbereid om elektrisch te kunnen rijden op (deels) geëlektrificeerd spoor. De batterij waarin nu de remenergie wordt opgeslagen, gaat na het ombouwen van de trein als tractiebatterij fungeren. De batterij wordt dan benut voor het laten rijden van de trein.

Opzet testen

De testen worden dit najaar uitgevoerd op drie niet-geëlektrificeerde spoortrajecten: Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren. Er wordt nog gedacht over een vierde testtraject: Zevenaar-Doetinchem. Tijdens de testritten wordt onder meer de snelheid gemeten waarmee de batterij ontlaadt en weer oplaadt bij het rijden met verschillende snelheden. De onderzoekers kijken hoe de omschakeling van bovenleiding naar batterij (of dieselmotor) werkt en andersom. Een ander aandachtspunt is hoe de trein accelereert bij vertrek onder de bovenleiding en hoeveel stroom wordt verbruikt.

De uitkomsten worden gebruikt bij de ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein. Voor spoorbeheerder ProRail bieden de resultaten een aanvulling op een eerdere marktconsultatie naar emissievrij treinvervoer. Daarnaast willen de betrokken partijen meer kennis opdoen over wat er nodig is om te komen tot emissieloos spoor in het oosten van het land.

ProRail kondigde de proef met de batterijtrein al eerder dit jaar aan in een gesprek met zusterblad SpoorPro.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.