Rood licht, stopsein (bron: ProRail)

FNV hekelt onveilige vertrekprocedure tijdens Grand Prix

Vakbond FNV Spoor maakt zich grote zorgen over de veiligheid op het spoor tijdens de Formule 1 Dutch Grand Prix in Zandvoort komend weekend. Die ongerustheid is gebaseerd op een briefing die NS-medewerkers kregen als voorbereiding op het race-evenement. De inhoud werd door medewerkers gedeeld met de vakbond. De afwijkende veiligheidsprocedure bij vertrek van de treinen noemt de bond onverantwoord.

Punt van zorg is de veiligheid rondom de vertrekprocedure op de ritten van en naar Zandvoort. Op 3, 4 en 5 september tijdens de Dutch Grand Prix rijden er extra veel treinen om het verwachte grote aantal reizigers te kunnen opvangen. Tijdens die dagen geldt daarom een andere procedure voor het vertrek. De machinist krijgt een vertrekbevel terwijl het sein op rood staat. Dat is in strijd met de normale procedure, zegt FNV Spoor.

Veiligheidsincident

“Vertrekbevel geven bij rood is een ernstig veiligheidsincident.” Die werkwijze vergroot de kans op het passeren van een rood sein (STS-passage) en de daarmee eventueel gepaard gaande stremmingen. Het vergt bovendien een “onverantwoord hoge alertheid van de machinist”, aldus de bond.

FNV Spoor heeft die zorgen gedeeld met de NS en heeft voorgesteld om de vertrekprocedure aan te passen. Volgens de bond heeft de NS dat voorstel voor een aangepaste vertrekprocedure afgewezen omdat de veiligheid en punctualiteit daardoor in het geding zou zijn. FNV meent dat de houding van NS past in een trend waarin veiligheid steeds vaak als “hinderlijk” wordt gezien. De bond roept NS-medewerkers daarom op om ook tijdens het evenement in Zandvoort de veiligheid boven de dienstregeling en punctualiteit te stellen en alleen op een veilige manier te vertrekken.

Veel getest en getoetst

NS deelt de ongerustheid van FNV niet, zo laat het bedrijf weten in een reactie, ook al is er begrip voor medewerkers die wel zorgen hebben. Veiligheid staat volgens de NS boven alles, zeker tijdens zo’n bijzonder evenement als de Dutch Grand Prix. De voorbereidingen zijn al lang van tevoren begonnen.

Onderdeel daarvan waren risico-analyses. “Diverse werkwijzen, ook die van FNV, zijn daarin aan bod gekomen en getoetst bij onze eigen machinisten en andere specialisten. De door ons gekozen aanpak met twaalf treinen per uur en iedere trein voorzien van twee machinisten en een conducteur, is op het spoor getest met collega’s. Op basis daarvan zijn de werkinstructies opgesteld voor onze collega’s. Uit de test is gebleken dat deze keuze zorgt voor een veilige treinreis voor onze reizigers en onze collega’s op de trein”, stelt de NS.

‘Risicoverlagend’

Ook heeft de machinist genoeg tijd om de trein op een veilige manier voor te bereiden op vertrek. “NS vindt het belangrijk dat deze stappen in alle rust door de machinist kunnen worden uitgevoerd. De huidige werkwijze voorziet in deze benodigde tijd en is daarmee risicoverlagend ten opzichte van het door FNV genoemde alternatieve scenario. Punctueel vertrekken draagt eveneens bij aan een veilige en betrouwbare dienstregeling. Hiermee wordt de kans op een rood sein-passage geminimaliseerd.”

Op sociale media zijn de meningen verdeeld, zo blijkt uit reacties van enkele machinisten op het bericht van FNV Spoor. Waar de een denkt dat de zorgen van de bond overtrokken zijn, heeft de ander meer moeite met aangepaste werkwijze.

Lees ook

NS gestart met voorverkoop treinkaartjes Dutch Grand Prix

NS rijdt elke 5 minuten naar Dutch Grand Prix in Zandvoort

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.