Reizigers station Schiphol (foto: NS)

NS en ProRail beproeven nieuwe tienminutentreinen

Als voorbereiding op de nieuwe dienstregeling gaan NS en ProRail vanaf woensdag tot en met het einde van het jaar de nieuwe tienminutentreinen testen. Het gaat om intercity’s op de trajecten Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Nijmegen en een sprinter tussen Rotterdam en Dordrecht. Het testen gebeurt alleen op woensdagen.

Tussen Amsterdam en Eindhoven hebben NS en ProRail al ervaring opgedaan met treinen die zes keer per uur rijden. Daar maakten veel reizigers gebruik van, zagen beide bedrijven. Tussen Den Bosch en Eindhoven stegen de reizigersaantallen in de periode vóór corona met 15 procent.

Extra investeringen in openbaar vervoer

Als treinen met een hogere frequentie rijden hoeven reizigers zich niet meer te bekommeren om vertrektijden, hoeven ze vaak minder lang te wachten en maken ze meer kans op een zitplaats. Volgens president-directeur Marjan Rintel van NS vraagt de bouw van honderdduizenden extra woningen de komende jaren ook om meer spoorcapaciteit. Vaker treinen laten rijden is volgens haar maar een deel van de oplossing. “Naast het beter benutten van het bestaande spoor hebben we ook nieuwe infrastructuur nodig. Wie werk wil maken van klimaatverandering, leefbare steden en bereikbaarheid kan niet om extra investeringen in het openbaar vervoer heen.”

In totaal hebben NS en ProRail veertien testwoensdagen gereserveerd om ervaring op te doen met het rijden met meer treinen. Die periode benutten ze om eventuele kinderziektes op te lossen. Ook krijgt het spoorpersoneel de gelegenheid om te wennen aan de veranderingen die de nieuwe dienstregeling met zich meebrengt.

Nieuwe infrastructuur aangelegd

De afgelopen jaren is geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur om de uitbreiding op het spoor mogelijk te maken. Zo zijn er nieuwe sporen en extra perrons aangelegd, wissels verwijderd, verschillende overwegen vervangen door tunnels en extra energievoorzieningen aangebracht.

De NS verwacht dat het opvoeren van de treinfrequentie op een aantal trajecten nauwelijks invloed heeft op de rest van de dienstregeling.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.