Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn

Groen licht van ACM voor nieuwe treindiensten Arriva op hoofdrailnet

Arriva mag drie nieuwe treindiensten op het hoofdrailnet gaan rijden. De vervoerder heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van Europese wetgeving hiervoor groen licht gekregen. De vervoerder is van plan vanaf 2023 één wekelijkse nachttrein te laten rijden tussen Groningen en Schiphol en tussen Maastricht en Schiphol. Daarnaast wil Arriva vanuit de regionale concessie Zutphen-Apeldoorn in de daluren rechtstreeks doorrijden naar Amersfoort.

De voorgenomen diensten van Arriva vallen niet onder de spoorconcessie voor het hoofdrailnet die in handen is van de NS. Europese wetgeving maakt mogelijk dat zulke opentoegangdiensten toch mogelijk zijn. Voorwaarde is wel dat ze geen negatieve impact mogen hebben op de bestaande concessie. Dat is nauwelijks het geval, concludeert de ACM na onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die de concessie voor het hoofdrailnet verleent. Volgens de toezichthouder is de maximale negatieve impact op de winstmarge van de hoofdrailnetconcessie 0,03 procentpunt.

Eerste toets

De ACM heeft een dergelijk onderzoek voor de eerste keer uitgevoerd omdat spoorvervoerders nog maar sinds januari van dit jaar opentoegangdiensten mogen uitvoeren. Ze moeten hun plannen dan eerst melden bij de ACM. Andere vervoerders die in het bezit van een concessie en de concessieverleners hebben dan de kans om de ACM onderzoek naar de impact te laten doen.

Aanvullende diensten zoals Arriva wil aanbieden kunnen voordelen hebben voor de reiziger, schrijft staatssecretaris Van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. “Bijvoorbeeld als het leidt tot optimalisatie van diensten over de grenzen van de verschillende concessies of specifieke doelgroepen bedient.”

Capaciteitsverdeling

Hij wijst erop dat er natuurlijk wel capaciteit voor de nieuwe diensten van Arriva beschikbaar moet zijn. Daar gaat spoorbeheerder ProRail over. “Omdat we nog vroeg in het proces staan, zijn over de te verkrijgen capaciteit voor de voorgenomen diensten van Arriva door ProRail nog geen uitspraken te doen.” Pas in het voorjaar van 2022 zijn alle aanvragen voor spoorcapaciteit voor het jaar daarop binnen bij ProRail en kan de spoorbeheerder aan de slag.

Arriva is blij met de goedkeuring van de ACB, zo laat de vervoerder weten. “We zijn de eerste die een beroep doet op de nieuwe opentoegangregeling, dat maakt het altijd een beetje spannend. Maar we zijn heel blij, ook voor de reizigers. Dit voegt echt wat toe.”

Marktwerking

De vervoerder maakt er geen geheim van meer marktwerking op het spoor te willen. De beslissing van de ACM kan daaraan bijdragen. “We zien dit als een duidelijk signaal van de ACM in de richting van de politiek. De politiek zal hier rekening mee moeten houden bij het opstellen van het regeerakkoord, met name in de richting van de onderhandse gunning van het hoofdrailnet aan de NS”, zegt het bedrijf in een reactie.

Arriva houdt zich nog op de vlakte in antwoord op de vraag of de vervoerder nu de goedkeuring van de ACM binnen is alvast gaat nadenken over nog meer nieuwe diensten. “We gaan ergens rijden op het moment dat we er brood in zien of als het bijdraagt aan de doelen die we willen realiseren, bijvoorbeeld het bieden van duurzaam vervoer.”

Lees ook

Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.