Sprinter fietsplaats

Rover en Fietsersbond: proef NS met reserveringsplicht fiets mislukt

De verplichte fietsreservering in de trein die NS afgelopen zomer testte, leverde vooral problemen op voor reizigers. Reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond uiten in een evaluatie forse kritiek op de in hun ogen mislukte pilot, die dan ook geen vervolg zou moeten krijgen.

De twee belangenorganisaties ontvingen bijna 200 klachten over de proef waarbij reizigers van 10 juli tot en met 15 september een plekje voor de fiets moesten reserveren. Dit wordt omschreven als een digitale schijnoplossing voor een fysiek probleem, namelijk te weinig ruimte voor tweewielers in de trein. “Reizigers spreken van drempels en willekeur en na evaluatie moeten we ze gelijk geven. De reiziger tast in het duister of de fiets nu wel of niet mee kan”, aldus Rover-directeur Freek Bos.

NS laat in een reactie weten dat het zelf nog bezig is met het evalueren van de pilot. Naar verwachting trekt de spoorvervoerder begin november conclusies.

Geen garantie op plek

De consumentenorganisaties in het Locov spraken zich vooraf al uit tegen de verplichte fietsreservering en riepen reizigers die hinder ondervonden op om dit te melden. Het grootste probleem dat daarbij naar voren kwam, was dat een reservering geen garantie bood op een daadwerkelijke plek. Een reiziger kon toch niet mee als er al teveel fietsen in de trein waren, plekken werden bezet door reizigers met hulpmiddelen of een trein met minder dan gepland aantal fietsplekken kwam voorrijden.

Verder stuitten veel reizigers volgens Rover en de Fietsersbond bij het plannen van de reis op technische drempels en systeemfouten. En reizigers die hun overstap niet haalden, waren niet zeker van een beschikbare plek in de volgende trein. Ook werd flexibiliteit gemist bij het plannen van een treinreis en zorgde door NS gehanteerde termen als ‘prereservering’ voor verwarring. Die term riep een gevoel van zekerheid op dat de reis kan doorgaan, maar biedt volgens de organisaties dus geen enkele garantie.

Meer fietsplekken creëren

Het doel van de proef was het beter spreiden van tweewielers over de treinen en zo overlast voor medereizigers tegen te gaan. Het meenemen van de fiets staat volgens NS al langer in de top-vijf klachten. Het zorgt onder andere voor problemen bij het in- en uitstappen. Maar voor reizigers met een fiets leidt het nieuwe systeem volgens Rover en de Fietsersbond dus alleen maar voor grotere onzekerheid of de tweewieler mee kan.

De oplossing ligt volgens de organisaties dan ook niet in het vervolg geven aan de pilot, maar het creëren van meer fietsplekken in de trein. “De reiziger is verplicht te reserveren, maar NS is uiteindelijk niet verplicht de plaats ook aan te bieden”, aldus Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Hiermee blijkt de fietsreservering dus niets waard en is de pilot wat ons betreft mislukt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rover en Fietsersbond: proef NS met reserveringsplicht fiets mislukt | OVPro.nl
Sprinter fietsplaats

Rover en Fietsersbond: proef NS met reserveringsplicht fiets mislukt

De verplichte fietsreservering in de trein die NS afgelopen zomer testte, leverde vooral problemen op voor reizigers. Reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond uiten in een evaluatie forse kritiek op de in hun ogen mislukte pilot, die dan ook geen vervolg zou moeten krijgen.

De twee belangenorganisaties ontvingen bijna 200 klachten over de proef waarbij reizigers van 10 juli tot en met 15 september een plekje voor de fiets moesten reserveren. Dit wordt omschreven als een digitale schijnoplossing voor een fysiek probleem, namelijk te weinig ruimte voor tweewielers in de trein. “Reizigers spreken van drempels en willekeur en na evaluatie moeten we ze gelijk geven. De reiziger tast in het duister of de fiets nu wel of niet mee kan”, aldus Rover-directeur Freek Bos.

NS laat in een reactie weten dat het zelf nog bezig is met het evalueren van de pilot. Naar verwachting trekt de spoorvervoerder begin november conclusies.

Geen garantie op plek

De consumentenorganisaties in het Locov spraken zich vooraf al uit tegen de verplichte fietsreservering en riepen reizigers die hinder ondervonden op om dit te melden. Het grootste probleem dat daarbij naar voren kwam, was dat een reservering geen garantie bood op een daadwerkelijke plek. Een reiziger kon toch niet mee als er al teveel fietsen in de trein waren, plekken werden bezet door reizigers met hulpmiddelen of een trein met minder dan gepland aantal fietsplekken kwam voorrijden.

Verder stuitten veel reizigers volgens Rover en de Fietsersbond bij het plannen van de reis op technische drempels en systeemfouten. En reizigers die hun overstap niet haalden, waren niet zeker van een beschikbare plek in de volgende trein. Ook werd flexibiliteit gemist bij het plannen van een treinreis en zorgde door NS gehanteerde termen als ‘prereservering’ voor verwarring. Die term riep een gevoel van zekerheid op dat de reis kan doorgaan, maar biedt volgens de organisaties dus geen enkele garantie.

Meer fietsplekken creëren

Het doel van de proef was het beter spreiden van tweewielers over de treinen en zo overlast voor medereizigers tegen te gaan. Het meenemen van de fiets staat volgens NS al langer in de top-vijf klachten. Het zorgt onder andere voor problemen bij het in- en uitstappen. Maar voor reizigers met een fiets leidt het nieuwe systeem volgens Rover en de Fietsersbond dus alleen maar voor grotere onzekerheid of de tweewieler mee kan.

De oplossing ligt volgens de organisaties dan ook niet in het vervolg geven aan de pilot, maar het creëren van meer fietsplekken in de trein. “De reiziger is verplicht te reserveren, maar NS is uiteindelijk niet verplicht de plaats ook aan te bieden”, aldus Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Hiermee blijkt de fietsreservering dus niets waard en is de pilot wat ons betreft mislukt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.