Testdag tienminutentrein Leiden Centraal (foto: NS)

Nieuwe tienminutentrein blijkt betrouwbaar en op tijd

NS en ProRail kijken met een goed gevoel terug op de eerste testdagen met nieuwe tienminutentreinen. De uitval was vergelijkbaar met andere dagen en de punctualiteit lag hoger dan verwacht. Wel bleek dat er nog winst te behalen viel als het gaat om het informeren van reizigers.

“Uit de eerste zeven testdagen kunnen we voorzichtig concluderen dat de dienstregeling goed in elkaar zit en voldoende robuust is”, zegt ProRail-projectleider Dick Tersteeg. Het gaat om intercity’s op de trajecten Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Nijmegen en een sprinter tussen Rotterdam en Den Haag. De tienminutentreinen worden sinds 8 september elke woensdag tussen 07.00 en 19.00 uur getest.

Ondanks verschillende verstoringen lag het percentage uitgevallen treinen op minder dan 3 procent. Dat is vergelijkbaar met het gemiddelde op andere dagen. Het percentage treinen dat op tijd aankwam op het station lag met 93 procent hoger dan verwacht. Daarbij hanteert NS een marge van 3 minuten.

Verschillende omstandigheden

Door de testdagen kunnen NS en ProRail de nieuwe dienstregeling onder verschillende omstandigheden testen. Op de eerste testdag was het direct raak met een verstoring tussen Arnhem en Utrecht. Voor het testen is zo’n verstoring juist goed om eventuele kinderziektes te ontdekken. Zo bleek dat de stop op station Veenendaal-De Klomp vervalt als er minder intercity’s op dit traject kunnen rijden. “Dat hebben we meteen in de scenario’s aangepast, zodat reizigers wel gewoon dit station kunnen bereiken”, aldus NS-projectmanager Hesther Platenkamp.

Verder bleek dat meer uitgebreide reisinformatie over de testdagen nodig was om reizigers te laten wennen aan gewijzigde vertrektijden en -perrons. Op station Dordrecht is het bijvoorbeeld niet mogelijk om elke tienminutensprinter vanaf hetzelfde perron te laten vertrekken, terwijl reizigers wel automatisch naar hun vertrouwde perron liepen en daardoor soms een trein misten. Daarom werd naast de al bestaande melding in de reisplanner vaker omgeroepen op stations, waar bovendien op borden wordt gewezen op de testdagen en mogelijke wijzigingen.

Spoorbomen langer dicht

Voor de tienminutentrein zijn afgelopen jaren extra inhaalsporen aangelegd, sporen verdubbeld en bij sommige stations extra perrons aangelegd. Meer treinen betekent ook dat overwegen langer dicht zijn. ProRail houdt daarom in de gaten hoe lang de spoorbomen gesloten zijn en zet op enkele overwegen extra surveillance en cameratoezicht in. Tot nu toe gedragen weggebruikers zich over het algemeen naar behoren door netjes te wachten tot het rode licht gedoofd is.

Een dienstregeling waarbij zes keer per uur een trein vertrekt op een traject is niet nieuw, want tussen Amsterdam en Eindhoven gebeurt dit al sinds 2018. De testen zijn nodig omdat het om een ander gebied met nieuw personeel gaat, legde president-directeur Marjan Rintel van NS eerder uit aan SpoorProTV. Het vraagt om snellere reactietijd en goede onderlinge samenwerking. “We hebben het drukst bereden spoor ter wereld en als je op de seconde wilt rijden, dan moet je een goed samenwerkend geheel hebben. Dat geldt voor zowel machinisten en conducteurs als voor onze organisatie en die van ProRail.”

Bekijk de reportage die SpoorProTV eerder uitzond over de tienminutentreinen:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe tienminutentrein blijkt betrouwbaar en op tijd | OVPro.nl
Testdag tienminutentrein Leiden Centraal (foto: NS)

Nieuwe tienminutentrein blijkt betrouwbaar en op tijd

NS en ProRail kijken met een goed gevoel terug op de eerste testdagen met nieuwe tienminutentreinen. De uitval was vergelijkbaar met andere dagen en de punctualiteit lag hoger dan verwacht. Wel bleek dat er nog winst te behalen viel als het gaat om het informeren van reizigers.

“Uit de eerste zeven testdagen kunnen we voorzichtig concluderen dat de dienstregeling goed in elkaar zit en voldoende robuust is”, zegt ProRail-projectleider Dick Tersteeg. Het gaat om intercity’s op de trajecten Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Nijmegen en een sprinter tussen Rotterdam en Den Haag. De tienminutentreinen worden sinds 8 september elke woensdag tussen 07.00 en 19.00 uur getest.

Ondanks verschillende verstoringen lag het percentage uitgevallen treinen op minder dan 3 procent. Dat is vergelijkbaar met het gemiddelde op andere dagen. Het percentage treinen dat op tijd aankwam op het station lag met 93 procent hoger dan verwacht. Daarbij hanteert NS een marge van 3 minuten.

Verschillende omstandigheden

Door de testdagen kunnen NS en ProRail de nieuwe dienstregeling onder verschillende omstandigheden testen. Op de eerste testdag was het direct raak met een verstoring tussen Arnhem en Utrecht. Voor het testen is zo’n verstoring juist goed om eventuele kinderziektes te ontdekken. Zo bleek dat de stop op station Veenendaal-De Klomp vervalt als er minder intercity’s op dit traject kunnen rijden. “Dat hebben we meteen in de scenario’s aangepast, zodat reizigers wel gewoon dit station kunnen bereiken”, aldus NS-projectmanager Hesther Platenkamp.

Verder bleek dat meer uitgebreide reisinformatie over de testdagen nodig was om reizigers te laten wennen aan gewijzigde vertrektijden en -perrons. Op station Dordrecht is het bijvoorbeeld niet mogelijk om elke tienminutensprinter vanaf hetzelfde perron te laten vertrekken, terwijl reizigers wel automatisch naar hun vertrouwde perron liepen en daardoor soms een trein misten. Daarom werd naast de al bestaande melding in de reisplanner vaker omgeroepen op stations, waar bovendien op borden wordt gewezen op de testdagen en mogelijke wijzigingen.

Spoorbomen langer dicht

Voor de tienminutentrein zijn afgelopen jaren extra inhaalsporen aangelegd, sporen verdubbeld en bij sommige stations extra perrons aangelegd. Meer treinen betekent ook dat overwegen langer dicht zijn. ProRail houdt daarom in de gaten hoe lang de spoorbomen gesloten zijn en zet op enkele overwegen extra surveillance en cameratoezicht in. Tot nu toe gedragen weggebruikers zich over het algemeen naar behoren door netjes te wachten tot het rode licht gedoofd is.

Een dienstregeling waarbij zes keer per uur een trein vertrekt op een traject is niet nieuw, want tussen Amsterdam en Eindhoven gebeurt dit al sinds 2018. De testen zijn nodig omdat het om een ander gebied met nieuw personeel gaat, legde president-directeur Marjan Rintel van NS eerder uit aan SpoorProTV. Het vraagt om snellere reactietijd en goede onderlinge samenwerking. “We hebben het drukst bereden spoor ter wereld en als je op de seconde wilt rijden, dan moet je een goed samenwerkend geheel hebben. Dat geldt voor zowel machinisten en conducteurs als voor onze organisatie en die van ProRail.”

Bekijk de reportage die SpoorProTV eerder uitzond over de tienminutentreinen:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.