VIRM langs overweg (foto: NS)

NS wil inspelen op onzekerheid zakelijk reisgedrag

Spoorvervoerder NS zet met een nieuwe dienst voor werkgevers in op de terugkeer van de zakelijke reiziger. De verwachting is dat forensen weer vaker in de trein stappen als meer flexibiliteit wordt geboden bij het plannen van hun deur-tot-deurreis. Daarmee omarmt NS naar eigen zeggen de onzekerheid over hoe zakelijk reisgedrag eruit gaat zien.

Uit gesprekken die de vervoerder afgelopen maanden met werkgevers voerde, blijkt dat zij meer willen sturen op het reisbeleid van hun werknemers. Tegelijkertijd is het niet duidelijk hoe het einde van corona zal verlopen en hoe het reisgedrag en thuiswerkbeleid er op den duur uit zal zien. “We merken dat werkgevers daarmee worstelen”, zegt directeur commercie Ivo Steffens. In plaats van de wachten op duidelijkheid wordt met NS Go, zoals de nieuwe dienst heet, dus juist uitgegaan van die onzekerheid.

Sturen op reisbeleid

Het gaat om een technisch platform waarin werkgevers de mogelijkheid hebben om elke vorm van hybride werken op een flexibele manier te vertalen naar mobiliteit. Daarvoor kunnen werknemers in de NS-app niet alleen ritten met de trein, maar ook met andere door de werkgever bepaalde vervoersmiddelen plannen, boeken en declareren. “Waardoor werkgevers altijd het juiste vervoer aan hun werknemers kunnen bieden, ongeacht of je elke dag naar je werk gaat of alleen maar sporadisch”, aldus Steffens.

Werkgevers kunnen bijvoorbeeld afhankelijk van de locatie en het doel van de reis bepalen welke opties worden geboden. Zo kan bij slecht weer de mogelijkheid om een taxi te bestellen worden aangezet. Met de NS Business Card was het al een optie om met al deze modaliteiten te reizen, maar met de nieuwe dienst wil NS deze dienstverlening gemakkelijker maken.

Het zorgt er namelijk voor dat meer kan worden gestuurd op reisbeleid, maar ook voor meer grip op reiskosten. Volgens Steffens willen werkgevers ook andere afwegingen maken, zoals het stimuleren om de auto vaker te laten staan in het kader van duurzaamheid of als het gaat om vitaliteit van personeel.

Breder mobiliteitsbedrijf

NS Go maakt deel uit van de strategie van NS om weer meer reizigers in de trein te krijgen en de dienstverlening beter aan te sluiten op het nieuwe reisgedrag. NS zette twee jaar geleden al de transitie van een trein- naar breder mobiliteitsbedrijf in gang, om meer vervoersmogelijkheden dan alleen de trein te ontsluiten. Daarvoor wordt onder meer in samenwerking met stadsvervoerders RET en HTM gewerkt aan het MaaS-platform RiVier.

Inmiddels is ruim 70 procent van de voormalige treinreizigers weer terug, maar de zakelijke reiziger blijft achter. Het woon-werkverkeer ligt nog altijd op ruim de helft van voor corona en treinreizen voor afspraken buiten de deur blijven met 45 procent achter. De gevolgen voor de omzet zijn groot als daar geen verandering in komt, lichtte Steffens toe bij BNR. De zakelijke reiziger zit namelijk vaker in de eerste klas en is daarmee een zeer belangrijke doelgroep.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS wil inspelen op onzekerheid zakelijk reisgedrag | OVPro.nl
VIRM langs overweg (foto: NS)

NS wil inspelen op onzekerheid zakelijk reisgedrag

Spoorvervoerder NS zet met een nieuwe dienst voor werkgevers in op de terugkeer van de zakelijke reiziger. De verwachting is dat forensen weer vaker in de trein stappen als meer flexibiliteit wordt geboden bij het plannen van hun deur-tot-deurreis. Daarmee omarmt NS naar eigen zeggen de onzekerheid over hoe zakelijk reisgedrag eruit gaat zien.

Uit gesprekken die de vervoerder afgelopen maanden met werkgevers voerde, blijkt dat zij meer willen sturen op het reisbeleid van hun werknemers. Tegelijkertijd is het niet duidelijk hoe het einde van corona zal verlopen en hoe het reisgedrag en thuiswerkbeleid er op den duur uit zal zien. “We merken dat werkgevers daarmee worstelen”, zegt directeur commercie Ivo Steffens. In plaats van de wachten op duidelijkheid wordt met NS Go, zoals de nieuwe dienst heet, dus juist uitgegaan van die onzekerheid.

Sturen op reisbeleid

Het gaat om een technisch platform waarin werkgevers de mogelijkheid hebben om elke vorm van hybride werken op een flexibele manier te vertalen naar mobiliteit. Daarvoor kunnen werknemers in de NS-app niet alleen ritten met de trein, maar ook met andere door de werkgever bepaalde vervoersmiddelen plannen, boeken en declareren. “Waardoor werkgevers altijd het juiste vervoer aan hun werknemers kunnen bieden, ongeacht of je elke dag naar je werk gaat of alleen maar sporadisch”, aldus Steffens.

Werkgevers kunnen bijvoorbeeld afhankelijk van de locatie en het doel van de reis bepalen welke opties worden geboden. Zo kan bij slecht weer de mogelijkheid om een taxi te bestellen worden aangezet. Met de NS Business Card was het al een optie om met al deze modaliteiten te reizen, maar met de nieuwe dienst wil NS deze dienstverlening gemakkelijker maken.

Het zorgt er namelijk voor dat meer kan worden gestuurd op reisbeleid, maar ook voor meer grip op reiskosten. Volgens Steffens willen werkgevers ook andere afwegingen maken, zoals het stimuleren om de auto vaker te laten staan in het kader van duurzaamheid of als het gaat om vitaliteit van personeel.

Breder mobiliteitsbedrijf

NS Go maakt deel uit van de strategie van NS om weer meer reizigers in de trein te krijgen en de dienstverlening beter aan te sluiten op het nieuwe reisgedrag. NS zette twee jaar geleden al de transitie van een trein- naar breder mobiliteitsbedrijf in gang, om meer vervoersmogelijkheden dan alleen de trein te ontsluiten. Daarvoor wordt onder meer in samenwerking met stadsvervoerders RET en HTM gewerkt aan het MaaS-platform RiVier.

Inmiddels is ruim 70 procent van de voormalige treinreizigers weer terug, maar de zakelijke reiziger blijft achter. Het woon-werkverkeer ligt nog altijd op ruim de helft van voor corona en treinreizen voor afspraken buiten de deur blijven met 45 procent achter. De gevolgen voor de omzet zijn groot als daar geen verandering in komt, lichtte Steffens toe bij BNR. De zakelijke reiziger zit namelijk vaker in de eerste klas en is daarmee een zeer belangrijke doelgroep.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.