Reiziger wacht op Valleilijn

Connexxion rijdt noodconcessie Valleilijn

Connexxion blijft in elk geval tot december 2023 de treindienst tussen Ede-Wageningen en Amersfoort rijden. Het gaat om een noodconcessie, omdat de aanbesteding voor de Valleilijn vorig jaar geen inschrijvers opleverde. De vervoerder krijgt alle kosten vergoed van de provincie Gelderland en kan geen winst maken.

Er is afgesproken dat het vervoersaanbod gelijk blijft, ook al ligt het aantal reizigers op de lijn nog 30 procent lager. Reizigers keren sneller terug dan verwacht en daarom vindt de provincie het belangrijk dat de dienstregeling op peil blijft. Dat zorgt ervoor dat de financiering anders geregeld is. Gelderland wordt opbrengstverantwoordelijk en biedt garanties voor de financiering van treinstellen.

Dekking tekort

Connexxion ontvangt een vergoeding van ruim 25 miljoen euro voor de uitvoering van de dienstregeling en het betalen van de gebruikersvergoeding voor het spoor aan ProRail. De reizigersopbrengsten en vergoeding voor het studentenreisproduct die daartegenover staan, zullen door corona nog een stuk lager liggen. Daardoor is in 2022 en 2023 veel meer geld nodig dan jaarlijks beschikbaar is als exploitatiebijdrage op de provinciale begroting.

Gelderland houdt rekening met een extra bijdrage van 3,5 miljoen euro. Deze meerkosten, die afhankelijk zijn van reizigersherstel en bijbehorende opbrengsten, worden vergoed uit een bedrag dat Connexxion eerder ontving in de vorm van een provinciale subsidie voor de aanschaf van twee extra treinstellen. Dit bedrag moet aan het einde van de concessieperiode worden terugbetaald.

Nieuwe betaalmiddelen

De provincie en vervoerder overleggen ook over de introductie van OVpay, zodat vanaf 2022 met de smartphone, bankpas, creditcard of smartwatch kan worden betaald. Landelijk wordt ingezet op een snellere introductie van nieuwe betaalvormen om reizigersherstel te stimuleren. De provinciale bijdrage van Gelderland hiervoor wordt geschat op 500.000 euro.

Connexxion is van plan OVpay volgend jaar in te voeren en volgt daarmee het voornemen van NS. Als beide vervoerders de nieuwe betaalmiddelen accepteren, zorgt dit ervoor dat overstappen van de Valleilijn op een trein van NS soepeler en gemakkelijker verloopt omdat gebruik wordt gemaakt van één betaalsysteem.

Concessie 2023-2036

De aanbesteding voor de concessie Valleilijn voor de periode december 2023-2036 gaat rond de zomer van 2022 van start. De toekomstige vervoerder zal werk moeten maken van modernisering van treinstellen, wat is geschrapt in het programma van eisen voor de noodconcessie. Daarin zijn versoberingen aangebracht om de concessie betaalbaar te houden. De provincie zoekt nog naar een oplossing om het financiële gat in de opvolgende concessie te dichten.

Lees ook: Geen inschrijvers voor concessie Valleilijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Connexxion rijdt noodconcessie Valleilijn | OVPro.nl
Reiziger wacht op Valleilijn

Connexxion rijdt noodconcessie Valleilijn

Connexxion blijft in elk geval tot december 2023 de treindienst tussen Ede-Wageningen en Amersfoort rijden. Het gaat om een noodconcessie, omdat de aanbesteding voor de Valleilijn vorig jaar geen inschrijvers opleverde. De vervoerder krijgt alle kosten vergoed van de provincie Gelderland en kan geen winst maken.

Er is afgesproken dat het vervoersaanbod gelijk blijft, ook al ligt het aantal reizigers op de lijn nog 30 procent lager. Reizigers keren sneller terug dan verwacht en daarom vindt de provincie het belangrijk dat de dienstregeling op peil blijft. Dat zorgt ervoor dat de financiering anders geregeld is. Gelderland wordt opbrengstverantwoordelijk en biedt garanties voor de financiering van treinstellen.

Dekking tekort

Connexxion ontvangt een vergoeding van ruim 25 miljoen euro voor de uitvoering van de dienstregeling en het betalen van de gebruikersvergoeding voor het spoor aan ProRail. De reizigersopbrengsten en vergoeding voor het studentenreisproduct die daartegenover staan, zullen door corona nog een stuk lager liggen. Daardoor is in 2022 en 2023 veel meer geld nodig dan jaarlijks beschikbaar is als exploitatiebijdrage op de provinciale begroting.

Gelderland houdt rekening met een extra bijdrage van 3,5 miljoen euro. Deze meerkosten, die afhankelijk zijn van reizigersherstel en bijbehorende opbrengsten, worden vergoed uit een bedrag dat Connexxion eerder ontving in de vorm van een provinciale subsidie voor de aanschaf van twee extra treinstellen. Dit bedrag moet aan het einde van de concessieperiode worden terugbetaald.

Nieuwe betaalmiddelen

De provincie en vervoerder overleggen ook over de introductie van OVpay, zodat vanaf 2022 met de smartphone, bankpas, creditcard of smartwatch kan worden betaald. Landelijk wordt ingezet op een snellere introductie van nieuwe betaalvormen om reizigersherstel te stimuleren. De provinciale bijdrage van Gelderland hiervoor wordt geschat op 500.000 euro.

Connexxion is van plan OVpay volgend jaar in te voeren en volgt daarmee het voornemen van NS. Als beide vervoerders de nieuwe betaalmiddelen accepteren, zorgt dit ervoor dat overstappen van de Valleilijn op een trein van NS soepeler en gemakkelijker verloopt omdat gebruik wordt gemaakt van één betaalsysteem.

Concessie 2023-2036

De aanbesteding voor de concessie Valleilijn voor de periode december 2023-2036 gaat rond de zomer van 2022 van start. De toekomstige vervoerder zal werk moeten maken van modernisering van treinstellen, wat is geschrapt in het programma van eisen voor de noodconcessie. Daarin zijn versoberingen aangebracht om de concessie betaalbaar te houden. De provincie zoekt nog naar een oplossing om het financiële gat in de opvolgende concessie te dichten.

Lees ook: Geen inschrijvers voor concessie Valleilijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “Connexxion rijdt noodconcessie Valleilijn”

kees boer|11.11.21|14:14

Ik zie als oplossing dat de exploitatie teruggaat naar de NS met aaneenkoppeling stopdienst EDe- Arnhem en met de opheffing bedreigde intercity Amsterdam – Amersfoort zodat dus een tweede doorgaande dienst Amsterdam – Arnhem ontstaat via Hilversum – Amersfoort

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.