Trein Abellio in Duitsland (foto: NS)

Verliest NS-dochter Abellio de concessies in het Ruhrgebied?

Het is nog altijd onduidelijk of NS-dochter Abellio Duitsland na 1 februari treinen mag blijven rijden in het Ruhrgebied. Het besluit of de noodlijdende spoorvervoer vroegtijdig afscheid moet nemen van de vijf concessies in de deelstaat Noordrijn-Westfalen is vooruitgeschoven naar begin december.

Abellio Duitsland verkeert in financieel zwaar weer en daarom werd in juni onder toezicht van de rechtbank overgegaan tot herstructureringsprocedure. In dit proces kan per concessie tot een oplossing worden gekomen en daarom werd afgelopen maanden ook onderhandeld met het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), de opdrachtgever in Noordrijn-Westfalen.

In die gesprekken heeft Abellio een voorstel gedaan om treinen te kunnen blijven rijden. De VRR zou aanvankelijk maandag de knoop doorhakken of het contract per 1 februari 2022 wordt beëindigd en de NS-dochter zich mag inschrijven voor een eventuele noodconcessie, die financieel waarschijnlijk ongunstiger uitpakt voor de opdrachtgever. Dat is nu uitgesteld tot donderdag 9 december.

Grote tijdsdruk

Sommige Duitse media maakten al melding dat de onderhandelingen tussen de vervoerder en opdrachtgever zijn mislukt, maar dat is Abellio formeel nog niet te kennen gegeven. De raad van bestuur van de VRR zei maandag wel dat de vervoerder – mocht het zover komen – “onder voorbehoud van een juridische toetsing” mee zou kunnen bieden op een noodconcessie.

Een voorwaarde daarvoor zou in elk geval zijn dat belangrijke data – zoals cijfers over personeelsinzet – worden gedeeld zodat andere vervoerders een eerlijke kans maken om een concurrerend bod neer te leggen. Volgens de VRR is daar vooralsnog geen gehoor aan gegeven. In de politiek groeien intussen de zorgen over de situatie op het spoor vanaf februari. Vanwege de grote tijdsdruk wordt gevreesd voor vertragingen en uitval.

Onacceptabel perspectief

Zonder ingrijpen bij Abellio zouden de verliezen in Duitsland kunnen oplopen naar 30 tot 50 miljoen euro per jaar. Demissionair minister van Financiën Wopke Hoekstra noemde dat eerder dit jaar “een onacceptabel perspectief”, aangezien de verschillende Duitse concessies nog acht tot twaalf jaar doorlopen. De financiële problemen worden toegeschreven aan hogere personeelskosten door nieuwe cao-afspraken en hogere kosten door een toename van spoorwerkzaamheden.

NS is sinds 2008 met Abellio actief in Duitsland en rijdt momenteel treinen in negen regionale concessies in vijf deelstaten. Ook in de andere deelstaten wordt onderhandeld met regionale opdrachtgevers. In 2020 bedroeg het nettoverlies van de Duitse activiteiten van NS 147 miljoen euro en in 2019 werd een min van 33 miljoen euro genoteerd.

Lees ook: NS grijpt in bij Abellio Duitsland vanwege ‘onacceptabel perspectief’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verliest NS-dochter Abellio de concessies in het Ruhrgebied? | OVPro.nl
Trein Abellio in Duitsland (foto: NS)

Verliest NS-dochter Abellio de concessies in het Ruhrgebied?

Het is nog altijd onduidelijk of NS-dochter Abellio Duitsland na 1 februari treinen mag blijven rijden in het Ruhrgebied. Het besluit of de noodlijdende spoorvervoerder vroegtijdig afscheid moet nemen van de vijf concessies in de deelstaat Noordrijn-Westfalen is vooruitgeschoven naar begin december.

Abellio Duitsland verkeert in financieel zwaar weer en daarom werd in juni onder toezicht van de rechtbank overgegaan tot herstructureringsprocedure. In dit proces kan per concessie tot een oplossing worden gekomen en daarom werd afgelopen maanden ook onderhandeld met het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), de opdrachtgever in Noordrijn-Westfalen.

In die gesprekken heeft Abellio een voorstel gedaan om treinen te kunnen blijven rijden. De VRR zou aanvankelijk maandag de knoop doorhakken of het contract per 1 februari 2022 wordt beëindigd en de NS-dochter zich mag inschrijven voor een eventuele noodconcessie, die financieel waarschijnlijk ongunstiger uitpakt voor de opdrachtgever. Dat is nu uitgesteld tot donderdag 9 december.

Grote tijdsdruk

Sommige Duitse media maakten al melding dat de onderhandelingen tussen de vervoerder en opdrachtgever zijn mislukt, maar dat is Abellio formeel nog niet te kennen gegeven. De raad van bestuur van de VRR zei maandag wel dat de vervoerder – mocht het zover komen – “onder voorbehoud van een juridische toetsing” mee zou kunnen bieden op een noodconcessie.

Een voorwaarde daarvoor zou in elk geval zijn dat belangrijke data – zoals cijfers over personeelsinzet – worden gedeeld zodat andere vervoerders een eerlijke kans maken om een concurrerend bod neer te leggen. Volgens de VRR is daar vooralsnog geen gehoor aan gegeven. In de politiek groeien intussen de zorgen over de situatie op het spoor vanaf februari. Vanwege de grote tijdsdruk wordt gevreesd voor vertragingen en uitval.

Onacceptabel perspectief

Zonder ingrijpen bij Abellio zouden de verliezen in Duitsland kunnen oplopen naar 30 tot 50 miljoen euro per jaar. Demissionair minister van Financiën Wopke Hoekstra noemde dat eerder dit jaar “een onacceptabel perspectief”, aangezien de verschillende Duitse concessies nog acht tot twaalf jaar doorlopen. De financiële problemen worden toegeschreven aan hogere personeelskosten door nieuwe cao-afspraken en hogere kosten door een toename van spoorwerkzaamheden.

NS is sinds 2008 met Abellio actief in Duitsland en rijdt momenteel treinen in negen regionale concessies in vijf deelstaten. Ook in de andere deelstaten wordt onderhandeld met regionale opdrachtgevers. In 2020 bedroeg het nettoverlies van de Duitse activiteiten van NS 147 miljoen euro en in 2019 werd een min van 33 miljoen euro genoteerd.

Lees ook: NS grijpt in bij Abellio Duitsland vanwege ‘onacceptabel perspectief’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.