DDZ op brug (foto: NS)

NS gaat na jaar weer rijden met DDZ-treinen

NS neemt na ruim een jaar weer treinstellen van het type DDZ op in de dienstregeling. De dubbeldekstreinen stonden lange tijd stil na meldingen van machinisten over ongebruikelijke trillingen bij hogere snelheden. Onderzoek hiernaar heeft geleid tot verschillende aanpassingen.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de trillingen bij snelheden richting 140 kilometer per uur werden veroorzaakt door een combinatie van wielen die in een ongunstige vorm sleten en soms door ongunstige slijtage van de rail. Het is gebruikelijk dat de vorm van treinwielen door het rijden licht verandert, maar de wielen van de DDZ sleten te snel en te onregelmatig.

De treinen hebben daarom een ander type remsysteem gekregen en er is een Real Time Monitoringssysteem ingebouwd. Ook gaat de spoorvervoerder de treinstellen vaker onderhouden.

Acht weken lang getest

Door het remblok te vervangen wordt er volgens NS voor gezorgd dat de slijtage aan de wielen minder snel en minder onregelmatig is. Het nieuwe systeem is afgelopen zomer acht weken lang getest met een speciale testtrein. Verder is dus een monitoringssysteem ingebouwd, waarmee tijdens het rijden data worden verzameld. Op die manier kan op afstand worden gevolgd of extra of eerder onderhoud nodig is.

Een team van onafhankelijk experts heeft meegekeken met de resultaten van de testen en goedkeuring gegeven om de treinen weer in gebruik te nemen. De eerste van de in totaal 49 DDZ-treinen worden vanaf 6 december weer opgenomen in de dienstregeling. Tot die tijd worden ze net als nu vervangen door andere treinen.

Lees ook: NS zet DDZ-treinen uit voorzorg stil vanwege afwijkende trillingen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.