Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn

Maaslijn eind 2024 mogelijk alleen geëlektrificeerd

Foto Inge

Spoorbeheerder ProRail heeft een terugvalscenario uitgewerkt waarbij de Maaslijn eind 2024 in elk geval geëlektrificeerd is. Het streven is om tegen die tijd ook de gedeeltelijke baanverdubbeling af te hebben, al kleven daar nog de nodige risico’s aan. Lukt dit niet op tijd, dan kunnen de kosten tot 75 miljoen euro oplopen.

Dat blijkt uit een verbeterplan dat is opgesteld door ProRail en waar de provincie Limburg en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zich achter hebben geschaard. Met dit plan wordt “alles op alles gezet” voor tijdige oplevering van de vernieuwde spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen. Volgens de spoorbeheerder is de planning van het project zeer strak en “in alle scenario’s spannend”, maar blijft de geplande opleverdatum van december 2024 haalbaar.

Grondverwerving

Daar zijn dan wel enkele voorwaarden aan verbonden, want de aanvankelijke planning was niet meer realistisch. Zo moet er sneller werk worden gemaakt van grondverwerving voor de bouw en aanleg, wat als het grootste risico wordt beschouwd. Er wordt namelijk sterk rekening gehouden met onteigeningsprocedures en dit zou betekenen dat eind 2024 onhaalbaar is. In totaal moeten circa 250 stukken grond worden verworden. De focus gaat eerst uit naar de 35 percelen van private eigenaren die nodig zijn voor elektrificatie.

Verder is nog onzeker of in 2024 voldoende tijd beschikbaar is voor de werkzaamheden. Binnen vijf maanden volgt duidelijkheid of de aangevraagde extra en langere buitendienststellingen er daadwerkelijk komen. Op dit moment is er met name overleg over de impact hiervan op het goederenvervoer per spoor.

Om op tijd klaar te zijn met de werkzaamheden moet in januari 2022 worden gestart met de aanbesteding. Er wordt dan in de zomer van 2022 gegund en in de tweede helft van 2023 begonnen met de werkzaamheden.

Tientallen miljoenen extra

Het begin volgend jaar starten met de aanbesteding is ook een vereiste voor het terugvalscenario, waarbij dus wordt ingezet op tijdige elektrificatie en een latere oplevering van de gedeeltelijke baanverdubbeling. Dit plan is opgesteld voor het geval het komt tot onteigeningsprocedures. Deze week wordt duidelijk of dit terugvalscenario daadwerkelijk mogelijk is.

Als het zover komt, zouden de kosten voor het project met nog eens 30 tot 75 miljoen euro oplopen. Eerder dit jaar werd 42 miljoen euro gereserveerd voor nieuwe tegenvallers, waarvan 31,5 miljoen euro voor rekening van het Rijk komt en 10,5 miljoen op het bordje van de provincie Limburg. Op dit moment bedraagt het kostenplaatje 291 miljoen euro, terwijl dit aanvankelijk nog bijna 155 miljoen was.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

2 reacties op “Maaslijn eind 2024 mogelijk alleen geëlektrificeerd”

Pat Rick|01.12.21|11:13

Dit is gewoon ontzettend slecht management van ProRail, want de planning loopt al jaren achter, en nog steeds laten ze zich verrassen: gewoon trial-and-error, ipv goed projectmanagement. Ook lijkt het erop dat de Maaslijn een melkkoe moet worden, want er wordt steeds meer geld gevraagd om steeds minder te leveren. Is het om andere gaten in de begroting te vullen?

kees boer|10.12.21|23:33

Dit zou in een keer goed moeten worden gedaan om het gehele baanvak dubbelsporig te maken zodat het mogelijk is om nieuwe stations te kunnen openen zoals in Belfeld,Grubbenvorst en Cuijk Noord ; het spoor is een ondergeschoven kindje maar omtrent destijds de omstreden A 73 kostte wat het kostte was wel geld voor tunnels en twee keer de Maas kruisen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.