Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 half uur korter

IC Berlijn (foto: NS)
Beeldbank NS

Het gaat niet lukken om de trein tussen Amsterdam en Berlijn vanaf 2024 met een half uur te versnellen. De reistijd gaat op zijn vroegst in 2026 omlaag en in het uiterste geval pas in 2030. De vertraging is het gevolg van een bijgestelde doorlooptijd voor infrastructurele maatregelen. Wel wordt onderzocht of een deel van de versnelling alsnog op tijd gerealiseerd kan worden.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

2 reacties op “Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 half uur korter”

Pat Rick|06.12.21|17:16

De milieubeweging was vooral bezig met om iedereen met reizen tot 700 km uit het vliegtuig te jagen en zo veel publiciteit te genereren. Ipv iedereen met veel tamtam een illusie te verkopen, had men Van Boxtel met de Duitsers moeten laten praten om HSL-Oost op te nemen in DeutschlandTakt. Nu is dat laatste volledig gericht op het binnenland daar, en is een HSL-versnelling pas na 2040 weer bespreekbaar, want N&M heeft de boot gemist!

TVwierden Wierden|06.12.21|14:27

“een forse tegenslag op weg naar realisatie van de versnellingsambitie”

Ik zie nergens enige ambitie.Ja een 3e perron bouwen op station OL

Ambitie:bouw een nieuwe spoorlijn Utrecht-Hengelo(115km).De nieuwe Talgo Berlijntrein kan 230 km/h.In 45 minuten ben je van Hengelo in Utrecht. In iets meer dan een uur ben je dan van HEN. in AMS.

Als vanaf 2024 Stendal en enkele andere Duitse stations worden overgeslagen kan met het nieuwe materiaal in Duitsland 30 minuten tijdswinst worden behaald.