In beeld: oudste sprinter verdwijnt na 46 jaar van het spoor
Spoorvervoerder NS neemt na 46 jaar afscheid van de eerste sprinter. Het Stadsgewestelijk Materieel (SGM) maakt zaterdag tussen Zwolle en Utrecht zijn laatste rit. Daarna wordt het stokje overgenomen door de Sprinter Nieuwe Generatie en heeft elke NS-trein airconditioning en een toilet. Ook hebben alle sprinters dan een gelijkvloerse instap.
NS heeft in totaal 90 SGM-treinstellen gehad, waarvan er afgelopen maanden nog 25 treinstellen rondreden. Vooral reizigers tussen Den Haag en Dordrecht en tussen Utrecht en Baarn kregen nog te maken met de sprinter, waarvan de eerste in 1977 op de Zoetermeerse Stadslijn reed. Het ging toen om een heel nieuw type trein met meer en bredere deuren en meer motoren.
(Tekst gaat verder onder de foto’s)
Van stoptrein naar sprinter
In 1983 werd het laatste SGM-treinstel gekocht, waarvan NS er uiteindelijk 30 tweedelige en 60 driedelige had. Dit materieel werd vooral ingezet rond Den Haag, Rotterdam en Amsterdam ingezet. Een volledige metamorfose zorgde er na de eeuwwisseling voor dat het iconische geel veranderde in de huidige combinatie van wit, blauw en geel. Tegelijkertijd veranderde de bijnaam van stoptrein naar sprinter.
Eind 2018 kwam de eerste Sprinter Nieuwe Generatie op het spoor, waarna de SGM-vloot stapsgewijs verdween. De treinen krijgen een tweede leven door hergebruik en recycling. Onderdelen worden hergebruikt in andere treintypes en treinramen komen terug in de fietsenstalling nabij station Eindhoven. Het laatste SGM-exemplaar krijgt een plekje in het Spoorwegmuseum.
Ik hoor nog altijd een Duitse conducteur zeggen toen ik 40 jaar geleden aldaar een afscheidsrit maakte : Dat is met auto’s ook
Ik hoor nog een Duitse conducteur zeggen toen ik aldaar 40 jaar terug een afscheidsrit maakte : Dat is met auto’s ook