
Rover: Rijk moet meer regie nemen in nieuwe hoofdrailnetconcessie
Een NS-Sprinter passeert een onbewaakte spoorwegovergang in Hilversum. Foto: Marieke van Gompel
Een echt drempelloze deur-tot-deurreis in de nieuwe hoofdrailnetconcessie vraagt om meer regie van het Rijk. Het belang van de reiziger komt volgens reizigersvereniging Rover nog niet voldoende naar voren in de plannen voor de nieuwe concessie, die het Rijk na 2024 opnieuw onderhands aan NS wil gunnen.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
In de Randstad gaan de regionale spoorlijnen over naar Randstadrail, zoals eerder Hoekse Lijn en Hofpleinlijn. Daarvoor krijgt NS de regionale lijnen in de provincie terug, waardoor er een betere integrale vervoersoplossing in NL worden geboden (en er betere alignment van belangen geeft, voor bijv. de Maaslijn). En een betere aansluiting op het Internationale treinverkeer. NS trekt zich terug van buitenlandse deelnemingen (Schotland, Duitsland) en werkt met platte en bedrijfsmatige organisatie