Station Eindhoven Centraal (foto: NS)

Vanaf 2026 directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf

Beeldbank NS

Eindhoven Centraal heeft over vijf jaar een directe verbinding met Duitsland. Het was eigenlijk de bedoeling dat het al eind 2025 zo ver zou zijn, maar door de coronacrisis is ervoor gekozen een jaar later van start te gaan. De concessie Eindhoven-Düsseldorf is dinsdag gegund aan de Duitse vervoerder Start, een dochteronderneming van Deutsche Bahn.

De nieuwe trein gaat vanaf december 2026 elk uur rijden. Door de rechtstreekse verbinding is overstappen niet meer nodig en wordt de reistijd tussen Eindhoven en Düsseldorf een kwartier korter. Hiervoor wordt de huidige grensoverschrijdende verbinding van en naar Venlo doorgetrokken tot aan de Brabantse stad. Het jaar uitstel moest zorgen voor meer zekerheid rond materieelleveringen en daarmee aanbiedingen binnen het voorziene budget.

Langgekoesterde wens

Meerdere vervoerders schreven zich in voor de concessie, waarvan het Duitse Verkehrsbund Rhein Ruhr (VRR) en de vervoersregio van Westfalen-Lippe (NWL) opdrachtgevers zijn. Start gaat rijden met de Flirt van treinfabrikant Stadler, die ook al wordt ingezet tussen Arnhem-Düsseldorf. Spoorbeheerder ProRail werkt intussen aan de benodigde infrastructurele maatregelen, waaronder snelle wissels bij Eindhoven Centraal en perronverlenging in Venlo.

Een directe treinverbinding met Duitsland is een langgekoesterde wens in Noord-Brabant. Ook staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) is enthousiast. “Betere en snellere treinverbindingen met Duitsland zijn fijn voor reizigers en goed voor het klimaat. Met deze rechtstreekse verbinding reis je snel en comfortabel naar Düsseldorf waar je over kan stappen op het Duitse netwerk van hogesnelheidstreinen. Voor reizigers is deze snellere verbinding een mooie verbetering.”

Actieplan Europese Commissie

Het was dinsdag op meerdere vlakken een goede dag voor internationaal treinvervoer. De Europese Commissie presenteerde namelijk omvangrijke plannen om dit te verbeteren. Onderdeel daarvan is een mogelijke BTW-vrijstelling op internationale treintickets en nieuwe snelle verbindingen. Ook komt er een nieuw centraal boekingssysteem en betere dienstregelingen, schrijft zustervakblad SpoorPro.

Het is de bedoeling dat het bestaande internationale spoornetwerk van hogesnelheidslijnen in 2030 twee keer zo omvangrijk als nu is en in 2050 zelfs drie keer. NS zet met name in op verbindingen naar het Ruhrgebied, zodat Amsterdam, Utrecht en Arnhem vaker en sneller verbonden zijn met Keulen, Düsseldorf, Duisburg en van daaruit door naar Berlijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.