Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn

Commissie gaat adviseren over verlenging Arriva-concessie Limburg

De provincie Limburg gaat een externe adviescommissie instellen die zich gaat buigen over de duur van de verlenging van de Limburgse Arriva-concessie. Twee jaar geleden heeft de provincie al besloten dat Arriva de concessie in Limburg langer mag exploiteren als compensatie van de verlate elektrificatie van de Maaslijn. Over de duur van de verlenging kunnen beide partijen het maar niet eens worden.

De gesprekken over een compensatieregeling verlopen weliswaar constructief, schrijft gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels van mobiliteit aan Provinciale Staten, maar de financiële uitgangspunten als gevolg van corona zijn “onduidelijk en onstabiel”. Het is immers niet duidelijk wat de financiële gevolgen van de coronamaatregelen en daardoor teruglopende reizigersaantallen zijn voor Arriva.

Compensatie

Door de vertraagde elektrificatie moet Arriva langer doorrijden met dieseltreinen op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen en kan de vervoerder pas uiterlijk in 2024 elektrisch materieel inzetten. Dat is vier jaar later dan de bedoeling was bij de start van de concessie in 2016. In de overeenkomst die Arriva begin 2020 sloot met de provincie is afgesproken dat de vervoerder hiervoor gecompenseerd zal worden.

In de vaststellingsovereenkomst Maaslijn zijn de meerkosten van Arriva als gevolg van de vertraging van de elektrificatie en gedeeltelijk spoorverdubbeling becijferd op 49 miljoen euro. Daarvan zou Arriva een deel terugkrijgen door de afschrijvingstermijnen van het materieel te verlengen van 25 naar dertig jaar. Dat gedeelte heeft een waarde van 15,2 miljoen euro. Het resterende bedrag van 33,8 miljoen, dat de provincie inmiddels als meerkosten vergoed heeft, zou Arriva terug moeten verdienen dankzij een verlenging van de concessie. De huidige concessie loopt van 2016 tot 2031.

Leden adviescommissie

Omdat de provincie en Arriva van mening verschillen over de verlenging, gaat een nieuwe commissie daar advies over uitbrengen. In dat advies zullen de commissieleden ook duidelijk maken wat de juridische en financiële gevolgen zijn van de voorgestelde verlenging.

De adviescommissie bestaat uit drie leden: Roger Dassen (hoogleraar Auditing aan de Vrije Universiteit Amsterdam en CFO van ASML), Jan Nooitgedagt (commissaris bij PostNL en Invest-NL) en Frans van der Wel (hoogleraar aan de School of Business and Economics van de Vrije Universiteit Amsterdam). Dassen is aangedragen door de provincie, Nooitgedagt door Arriva en samen hebben ze Van der Wel voorgedragen. Hun advies moet nog dit kwartaal verschijnen.

Lees ook:

Arriva wordt gecompenseerd voor verlate elektrificatie Maaslijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Commissie gaat adviseren over verlenging Arriva-concessie Limburg | OVPro.nl
Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn

Commissie gaat adviseren over verlenging Arriva-concessie Limburg

De provincie Limburg gaat een externe adviescommissie instellen die zich moet buigen over de duur van de verlenging van de Limburgse Arriva-concessie. Twee jaar geleden heeft de provincie al besloten dat Arriva de concessie in Limburg langer mag exploiteren als compensatie van de verlate elektrificatie van de Maaslijn. Over de duur van de verlenging kunnen beide partijen het maar niet eens worden.

De gesprekken over een compensatieregeling verlopen weliswaar constructief, schrijft gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels van mobiliteit aan Provinciale Staten, maar de financiële uitgangspunten als gevolg van corona zijn “onduidelijk en onstabiel”. Het is immers niet duidelijk wat de financiële gevolgen van de coronamaatregelen en daardoor teruglopende reizigersaantallen zijn voor Arriva.

Compensatie

Door de vertraagde elektrificatie moet Arriva langer doorrijden met dieseltreinen op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen en kan de vervoerder pas uiterlijk in 2024 elektrisch materieel inzetten. Dat is vier jaar later dan de bedoeling was bij de start van de concessie in 2016. In de overeenkomst die Arriva begin 2020 sloot met de provincie is afgesproken dat de vervoerder hiervoor gecompenseerd zal worden.

In de vaststellingsovereenkomst Maaslijn zijn de meerkosten van Arriva als gevolg van de vertraging van de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling becijferd op 49 miljoen euro. Daarvan zou Arriva een deel terugkrijgen door de afschrijvingstermijnen van het materieel te verlengen van 25 naar dertig jaar. Dat gedeelte heeft een waarde van 15,2 miljoen euro. Het resterende bedrag van 33,8 miljoen, dat de provincie inmiddels als meerkosten vergoed heeft, zou Arriva terug moeten verdienen dankzij een verlenging van de concessie. De huidige concessie loopt van 2016 tot 2031.

Leden adviescommissie

Omdat de provincie en Arriva van mening verschillen over de verlenging, gaat een nieuwe commissie daar advies over uitbrengen. Daarin zullen de commissieleden ook duidelijk maken wat de juridische en financiële gevolgen zijn van de voorgestelde verlenging.

De adviescommissie bestaat uit drie leden: Roger Dassen (hoogleraar Auditing aan de Vrije Universiteit Amsterdam en CFO van ASML), Jan Nooitgedagt (commissaris bij PostNL en Invest-NL) en Frans van der Wel (hoogleraar aan de School of Business and Economics van de Vrije Universiteit Amsterdam). Dassen is aangedragen door de provincie, Nooitgedagt door Arriva en samen hebben ze Van der Wel voorgedragen. Hun advies moet nog dit kwartaal verschijnen.

Lees ook:

Arriva wordt gecompenseerd voor verlate elektrificatie Maaslijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.