Station Gent-Sint-Pieters Foto: NMBS

Meer gevonden voorwerpen uit Belgische treinen terug bij eigenaar

De Belgische spoorvervoerder NMBS slaagt er steeds beter in om gevonden voorwerpen te verenigen met hun eigenaar. Vorig jaar werd vijftig procent van het aantal voorwerpen dat zoekraakte in een trein of op een station weer terugbezorgd. Dat is een stijging van 12 procent vergeleken met 2019.

Ook afgelopen jaar vonden ze weer de vreemdste voorwerpen bij NMBS, zoals een koelkast, een cello, een rolstoel, een kruk, een contrabas, een satellietschotel, een grafsteendecoratie en een paaldanspaal. De meest bijzondere vondst was toch wel het pak van een bruidegom in spe dat op een perron was achtergelaten. De eigenaar werd tijdig voor het trouwfeest opgespoord. “De klant vertelde me dat dit, zoals wel te verwachten was, al voor de eerste echtelijke ruzie heeft gezorgd”, zegt een van de NMBS-medewerkers daarover.

Maar in de meeste gevallen ging het gewoon om tassen, koffers, elektronische apparatuur, kleding, portefeuilles, sleutels en sleutelhangers. Jaarlijks betreft het tienduizenden zoekgeraakte spullen.

Spullenhulp

Dat meer voorwerpen weer terugkomen bij degenen die ze verloren hebben, komt volgens NMBS doordat de procedure is verbeterd om kwijtgeraakte spullen te melden bij de vervoerder via een online formulier. Zeven dagen na zijn of haar melding krijgt de reiziger een eerste mail over de voortgang van de zoektocht, na twintig dagen een tweede. Gevonden voorwerpen blijven eerst zeven dagen op het station waar ze gevonden zijn en gaan daarna naar een van de depots van NMBS.

Wanneer het niet lukt om de eigenaar te vinden en er ook niemand om komt, wordt een voorwerp na vijftig dagen aan ‘Spullenhulp’ geschonken.  Dat is een vereniging, die zich bezighoudt met het inzamelen, sorteren en verkopen van tweedehandsgoederen. Er werken mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

NS

Eind vorig jaar meldde NS al in 2021 zo’n 40.000 voorwerpen te hebben gevonden op stations en in treinen. Dat zijn er 10.000 meer dan het jaar ervoor. In de Nederlandse treinen vergeten mensen vooral sleutels, mobiele telefoons, tassen, brillen, earpods en lege cases. Al een paar jaar gaat er speciale aandacht uit naar knuffelbeesten. De NS organiseert zelfs een zogeheten week van de verloren knuffels om reizigers te informeren wat ze moeten doen als ze in een trein of op een station iets hebben laten liggen.

Het bekendste voorwerp dat vorig jaar in de trein achterbleef was een concept-regeerakkoord. CU-leider Gert-Jan Segers had het per ongeluk in een trein laten liggen. Degene die het vond bracht het overigens niet naar de NS, maar naar de landelijke pers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer gevonden voorwerpen uit Belgische treinen terug bij eigenaar | OVPro.nl
Station Gent-Sint-Pieters Foto: NMBS

Meer gevonden voorwerpen uit Belgische treinen terug bij eigenaar

De Belgische spoorvervoerder NMBS slaagt er steeds beter in om gevonden voorwerpen te verenigen met hun eigenaar. Vorig jaar werd vijftig procent van het aantal voorwerpen dat zoekraakte in een trein of op een station weer terugbezorgd. Dat is een stijging van 12 procent vergeleken met 2019.

Ook afgelopen jaar vonden ze weer de vreemdste voorwerpen bij NMBS, zoals een koelkast, een cello, een rolstoel, een kruk, een contrabas, een satellietschotel, een grafsteendecoratie en een paaldanspaal. De meest bijzondere vondst was toch wel het pak van een bruidegom in spe dat op een perron was achtergelaten. De eigenaar werd tijdig voor het trouwfeest opgespoord. “De klant vertelde me dat dit, zoals wel te verwachten was, al voor de eerste echtelijke ruzie heeft gezorgd”, zegt een van de NMBS-medewerkers daarover.

Maar in de meeste gevallen ging het gewoon om tassen, koffers, elektronische apparatuur, kleding, portefeuilles, sleutels en sleutelhangers. Jaarlijks betreft het tienduizenden zoekgeraakte spullen.

Spullenhulp

Dat meer voorwerpen weer terugkomen bij degenen die ze verloren hebben, komt volgens NMBS doordat de procedure is verbeterd om kwijtgeraakte spullen te melden bij de vervoerder via een online formulier. Zeven dagen na zijn of haar melding krijgt de reiziger een eerste mail over de voortgang van de zoektocht, na twintig dagen een tweede. Gevonden voorwerpen blijven eerst zeven dagen op het station waar ze gevonden zijn en gaan daarna naar een van de depots van NMBS.

Wanneer het niet lukt om de eigenaar te vinden en er ook niemand om komt, wordt een voorwerp na vijftig dagen aan ‘Spullenhulp’ geschonken.  Dat is een vereniging, die zich bezighoudt met het inzamelen, sorteren en verkopen van tweedehandsgoederen. Er werken mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

NS

Eind vorig jaar meldde NS al in 2021 zo’n 40.000 voorwerpen te hebben gevonden op stations en in treinen. Dat zijn er 10.000 meer dan het jaar ervoor. In de Nederlandse treinen vergeten mensen vooral sleutels, mobiele telefoons, tassen, brillen, earpods en lege cases. Al een paar jaar gaat er speciale aandacht uit naar knuffelbeesten. De NS organiseert zelfs een zogeheten week van de verloren knuffels om reizigers te informeren wat ze moeten doen als ze in een trein of op een station iets hebben laten liggen.

Het bekendste voorwerp dat vorig jaar in de trein achterbleef was een concept-regeerakkoord. CU-leider Gert-Jan Segers had het per ongeluk in een trein laten liggen. Degene die het vond bracht het overigens niet naar de NS, maar naar de landelijke pers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.