Overweg België, foto: Infrabel

Nog geen daling in aantal doden op Belgische overwegen

Er vielen het afgelopen jaar opnieuw negen doden bij ongevallen op Belgische overwegen. Dat aantal is de afgelopen vijf jaar even hoog gebleven. Alleen in 2017 kwamen er twee mensen minder om het leven op overwegen. Dat blijkt uit cijfers van spoorbeheerder Infrabel.

In totaal deden zich 46 ongevallen voor op overwegen in 2021. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor, maar een vergelijkbaar aantal met eerdere jaren. Naast de negen dodelijke slachtoffers raakten ook vijf mensen gewond.

Buurtbewoners vaak betrokken

Van de 46 ongevallen gebeurden er dertien op goederenlijnen in het havengebied en 33 op spoorlijnen buiten het havengebied. Bij tachtig procent van de incidenten was er een voertuig bij betrokken, waarbij vier doden vielen. De andere vijf doden waren drie fietsers en twee voetgangers. De voornaamste oorzaak van de ongelukken is dat weggebruikers rode lichten en slagbomen negeerden, op het laatst nog probeerden over te steken of een manoeuvreerfout maakten en zich daardoor vastreden. In een kleiner aantal gevallen speelden de weersomstandigheden een rol. Door regen, mist of zon konden weggebruikers de situatie op de overweg niet goed beoordelen.

Bij nadere analyse van de cijfers noemt Infrabel het opvallend dat relatief veel ongevallen (achttien) in de herfst plaatsvonden en dat er buiten het havengebied in bijna 70 procent van de gevallen buurtbewoners bij betrokken waren. Infrabel vermoedt dat ze onvoorzichtiger zijn omdat ze ten onrechte denken dat ze de situatie ter plekke goed kennen en dus minder kwetsbaar zijn.

Voorkomen

De spoorbeheerder blijft benadrukken dat sommige ongelukken voorkomen hadden kunnen worden als weggebruikers direct de hulpdiensten hadden gebeld. Dat geldt vooral bij vastgereden of geblokkeerde auto’s op een overweg. Behulpzame omstanders hebben vaak de reflex om direct te gaan helpen om het voertuig weg te krijgen van de gevaarlijke plek.

Infrabel roept mensen in zo’n geval op om altijd eerst 112 te bellen, zodat het treinverkeer direct stilgelegd kan worden. Stickers op de overwegpalen bevatten behalve straatnaam en gemeente ook het nummer van de spoorlijn en de overweg. Die informatie kunnen de hulpdiensten weer doorgeven aan de spoorbeheerder, zodat die precies weet om welke locatie het gaat. In campagnes op sociale media en mailingen aan gemeenten gaat Infrabel dat de komende tijd nog eens extra onder de aandacht brengen.

Afschaffen overwegen

Publiekscampagnes voeren is niet de enige manier om ongevallen op overwegen terug te dringen. De afgelopen jaren zijn er ook veel overwegen afgeschaft en vervangen door alternatieven als bruggen en tunnels. Sinds 2005 zijn 422 overwegen verdwenen, waarvan veertien vorig jaar. Daarnaast worden de overgebleven overwegen zichtbaarder gemaakt. Zo zijn er in Dendermonde in het kader van een proefproject de eerste roodlichtcamera’s in gebruik genomen bij een overweg.

De ongevallen waarbij doden en gewonden vielen is maar een deel van de incidenten die zich voordoen bij overwegen. Er zijn ook minder ingrijpende voorvallen, zoals afgereden slagbomen, beschadigde bovenleiding of verkeersongevallen vlakbij een overweg. In totaal gaat het om 311 incidenten in 2021, die samen zorgden voor een vertraging van 28.411 minuten (1 uur en 18 minuten per dag). De afgelopen jaren is er een dalende lijn zichtbaar in de vertragingen. In 2017 was de totale vertragingstijd bijna twee keer zo hoog.

In Nederland kwamen er in 2020 acht mensen om bij ongevallen op het spoor, van wie vijf op spoorwegovergangen. Dat blijkt uit het jaarverslag Spoorveiligheid 2020 (het meest recente) van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nog geen daling in aantal doden op Belgische overwegen | OVPro.nl
Overweg België, foto: Infrabel

Nog geen daling in aantal doden op Belgische overwegen

Er vielen het afgelopen jaar opnieuw negen doden bij ongevallen op Belgische overwegen. Dat aantal is de afgelopen vijf jaar even hoog gebleven. Alleen in 2017 kwamen er twee mensen minder om het leven op overwegen. Dat blijkt uit cijfers van spoorbeheerder Infrabel.

In totaal deden zich 46 ongevallen voor op overwegen in 2021. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor, maar een vergelijkbaar aantal met eerdere jaren. Naast de negen dodelijke slachtoffers raakten ook vijf mensen gewond.

Buurtbewoners vaak betrokken

Van de 46 ongevallen gebeurden er dertien op goederenlijnen in het havengebied en 33 op spoorlijnen buiten het havengebied. Bij tachtig procent van de incidenten was er een voertuig bij betrokken, waarbij vier doden vielen. De andere vijf doden waren drie fietsers en twee voetgangers. De voornaamste oorzaak van de ongelukken is dat weggebruikers rode lichten en slagbomen negeerden, op het laatst nog probeerden over te steken of een manoeuvreerfout maakten en zich daardoor vastreden. In een kleiner aantal gevallen speelden de weersomstandigheden een rol. Door regen, mist of zon konden weggebruikers de situatie op de overweg niet goed beoordelen.

Bij nadere analyse van de cijfers noemt Infrabel het opvallend dat relatief veel ongevallen (achttien) in de herfst plaatsvonden en dat er buiten het havengebied in bijna 70 procent van de gevallen buurtbewoners bij betrokken waren. Infrabel vermoedt dat ze onvoorzichtiger zijn omdat ze ten onrechte denken dat ze de situatie ter plekke goed kennen en dus minder kwetsbaar zijn.

Voorkomen

De spoorbeheerder blijft benadrukken dat sommige ongelukken voorkomen hadden kunnen worden als weggebruikers direct de hulpdiensten hadden gebeld. Dat geldt vooral bij vastgereden of geblokkeerde auto’s op een overweg. Behulpzame omstanders hebben vaak de reflex om direct te gaan helpen om het voertuig weg te krijgen van de gevaarlijke plek.

Infrabel roept mensen in zo’n geval op om altijd eerst 112 te bellen, zodat het treinverkeer direct stilgelegd kan worden. Stickers op de overwegpalen bevatten behalve straatnaam en gemeente ook het nummer van de spoorlijn en de overweg. Die informatie kunnen de hulpdiensten weer doorgeven aan de spoorbeheerder, zodat die precies weet om welke locatie het gaat. In campagnes op sociale media en mailingen aan gemeenten gaat Infrabel dat de komende tijd nog eens extra onder de aandacht brengen.

Afschaffen overwegen

Publiekscampagnes voeren is niet de enige manier om ongevallen op overwegen terug te dringen. De afgelopen jaren zijn er ook veel overwegen afgeschaft en vervangen door alternatieven als bruggen en tunnels. Sinds 2005 zijn 422 overwegen verdwenen, waarvan veertien vorig jaar. Daarnaast worden de overgebleven overwegen zichtbaarder gemaakt. Zo zijn er in Dendermonde in het kader van een proefproject de eerste roodlichtcamera’s in gebruik genomen bij een overweg.

De ongevallen waarbij doden en gewonden vielen is maar een deel van de incidenten die zich voordoen bij overwegen. Er zijn ook minder ingrijpende voorvallen, zoals afgereden slagbomen, beschadigde bovenleiding of verkeersongevallen vlakbij een overweg. In totaal gaat het om 311 incidenten in 2021, die samen zorgden voor een vertraging van 28.411 minuten (1 uur en 18 minuten per dag). De afgelopen jaren is er een dalende lijn zichtbaar in de vertragingen. In 2017 was de totale vertragingstijd bijna twee keer zo hoog.

In Nederland kwamen er in 2020 acht mensen om bij ongevallen op het spoor, van wie vijf op spoorwegovergangen. Dat blijkt uit het jaarverslag Spoorveiligheid 2020 (het meest recente) van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.