ProRail wil in tien jaar zeventig stations voorzien van zonnepanelen

Spoorbeheerder ProRail gaat dit jaar ruim tweeduizend zonnepanelen plaatsen op stations. Op veertien vooral grotere stations liggen ze al. De komende tien tot vijftien jaar krijgen alle stationsdaken die daarvoor geschikt zijn zonnepanelen. Het doel is om de komende tien jaar op zo’n zeventig stations zonne-energie op te wekken. Dat kost 23,5 miljoen euro.

De forse uitbreiding is onderdeel van een plan om rond 20230 net zo veel energie op te wekken als het verbruikt wordt. Die hoeveelheid is volgens ProRail vergelijkbaar met wat zo’n 37.000 huishoudens jaarlijks verbruiken. De spoorbeheerder gebruikt de opgewekte stroom voor het energieverbruik van onder meer wissels, tunnels, technische installaties, stations en andere gebouwen.

Stations als Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Eindhoven Centraal hebben al zonnepanelen. De eerste zonnepanelen op stations zijn al in 2010 geplaatst. In december werd het eerste energieneutrale station van Nederland geopend: Delft Campus.

Ook fietsenstallingen en geluidsschermen

Dit jaar zijn Tilburg Reeshof, Den Helder, Voorburg, Enschede en Almere Centrum aan de beurt. Station Barendrecht volgt in 2023, met vijftienhonderd panelen. ProRail is van plan om naast stationsgebouwen binnenkort ook fietsenstallingen energieneutraal te maken. Daarnaast wordt gekeken naar de mogelijkheden om een deel van de geluidsschermen langs het spoor – 550 kilometer – uit te rusten met zonnepanelen. Een proefproject in Dronten, samen met TNO en de Haagse Hogeschool, moet uitwijzen of het technisch haalbaar en financieel aantrekkelijk is.

Astrid Bunt, directeur Stations bij ProRail, noemt de potentie van zonnepanelen op stationsdaken enorm. “Die kans kunnen we als maatschappelijke organisatie niet voorbij laten gaan. Uiteindelijk willen we de komende tien jaar op circa zeventig stations zonne-energie opwekken, met zo’n 150.000 vierkante meter aan zonnepanelen.”

Kosten terugverdienen

ProRail heeft ruim 200 stations met perronoverkappingen in eigendom, ruim 50 bewaakte rijwielstallingen en zo’n 20 loopbruggen. Er wordt eerst onderzoek gedaan om te kijken welke daken zich lenen voor de plaatsing van zonnepanelen. De spoorbeheerder trekt 23,5 miljoen euro uit voor zonnepanelen. Doel is om dat bedrag te financieren uit de te verwachten besparing op de energierekening.

Een ander initiatief is om samen met marktpartijen de gronden langs het spoor te benutten voor zonneparken. Voor een eerste park van ruim tien hectare bij Deil, langs de Betuweroute, zijn al vergevorderde plannen. Daarna zou ProRail twee tot drie parken per jaar willen laten bouwen. Onder meer de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Waterstaat zijn betrokken bij die plannen.

Lees ook

NS en ProRail zetten volgende stap in verduurzaming

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.