Nachttrein van ÖBB (Bron: © ÖBB/Harald Eisenberger)

‘Treinreizen door Europa kan makkelijker’

Er valt nog het nodige te verbeteren aan het reizen met de trein door Europa. Dat zegt bijzonder OV-hoogleraar Dennis Huisman, tevens expertisemanager logstieke processen bij de NS, in een interview met Erasmus Magazine, het blad van de Erasmus Universiteit.

Een deel van de bestemmingen in Europa is prima te bereizen met de trein, meent Huisman. Dan doelt hij vooral op steden binnen 500 kilometer vanaf Nederland en daarbuiten vooral in Zuid-Europa vanwege de vele hogesnelheidslijnen. Lastige plekken om te bereiken zijn volgens hem onder meer Portugal, Schotland en Scandinavië en de Spaanse costa’s.

Huisman is bijzonder hoogleraar Openbaar vervoer optimalisatie aan de Erasmus School of Economics. Dat combineert hij met zijn baan als expertisemanager logistieke processen bij de NS, waarbij hij ook meewerkt aan de dienstregeling.

Verschil met luchtvaart

Voor die laatste bestemmingen is het ook moeilijker om een ticket te kopen. Huisman wijt het vooral aan het feit dat landen het niet zo belangrijk vinden om hun verschillende systemen aan elkaar te koppelen om dat mogelijk te maken. “Op dit punt is er nog wel een groot verschil met de luchtvaart, waar een internationale standaard is voor de verkoop van tickets”, vertelt Huisman tegen Erasmus Magazine. Hij verwacht dat de inspanningen van de EU daarin verbetering zullen brengen.

Huisman vindt overigens niet dat treinreizen benadeeld wordt ten opzichte van vliegen, maar er valt nog wel veel te winnen om de internationale trein aantrekkelijker te maken voor de zakelijke reiziger. “Zakelijke reizigers zijn meestal wat meer bereid om te betalen voor bijvoorbeeld wat extra ruimte en luxe en daarmee financieren ze indirecte de goedkopere tickets voor toeristen”, aldus Huisman.

EU Rail

In het interview in Erasmus Magazine verwijst hij ook naar het Europese innovatieprogramma EU-Rail dat later dit jaar van start gaat en waar hij veel van verwacht.

Europe’s Rail Joint Undertaking (EU Rail) is de opvolger van het Europese onderzoek- en innovatieprogramma Shift2Rail. NS en ProRail doen er aan mee als vertegenwoordigers van de Nederlandse spoorsector. Het programma moet onder meer helpen om verschillende Europese spoorsystemen beter op elkaar te laten aansluiten, om capaciteitsgroei op het spoor na 2030 te faciliteren en om vervoer via het spoor goedkoper en aantrekkelijker te maken. Daarnaast moeten de innovaties van EU Rail ook bijdragen aan het realiseren van het nationale Toekomstbeeld OV 2040. Eerder schreef zusterblad SpoorPro al over dit programma.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.