Veiligheid en service medewerkers NS

NS wil meer bevoegdheden voor veiligheidspersoneel

De NS wil dat de veiligheidsmedewerkers meer bevoegdheden krijgen op overlast in de trein en op het station tegen te gaan. Daarom vraagt het vervoersbedrijf aan het ministerie van Justitie en Veiligheid om uitbreiding. Dat is volgens de NS hard nodig omdat de agressie in het vervoer toeneemt.

De veiligheidsmedewerkers van de NS moesten vorig jaar ruim 3 miljoen keer in actie komen. In 2020 was nog 2,5 miljoen keer. NS wil dan ook dat veiligheid- en servicemedewerkers meer mogelijkheden krijgen om hun werk uit te voeren. Zo zouden ze allereerst zelf de identiteit van iemand moeten kunnen vaststellen, zonder dat er zoals nu politie-inzet nodig is. Daarnaast wil de NS dat het personeel op de intercity tussen Amsterdam en Brussel ook aan de Belgische kant van de grens kan optreden tegen overlast. Het vervoersbedrijf is van plan op korte termijn hierover praten met alle betrokken partijen, zoals betrokken ministeries, politie en andere vervoerders.

Corona

Bij de NS zien ze dat corona heeft gezorgd voor meer agressie in de trein. “We zien dat een deel van de reizigers in coronatijd een korter lontje heeft, wat past binnen een trend die we breder in de samenleving zien”, zegt Eelco van Asch, lid van de raad van bestuur met daarin de portefeuille sociale veiligheid.

Vorig jaar kreeg de NS 2.300 meldingen van agressie tussen reizigers. Dat was een toename van 20 procent ten opzichte van 2020. Ook het NS-personeel had meer last van verbale en fysieke agressie. In 2020 was dat nog 661 keer, in 2021 gestegen tot 744 keer. Het gaat om zogeheten A-incidenten, die vallen onder het strafrecht. In de meeste gevallen betrof het bedreiging, lichamelijk geweld, verzet tegen het personeel en bespugen.

Aanleiding was vaak het niet hebben van een vervoersbewijs of het niet dragen van een mondkapje. Van Asch: “We willen en kunnen agressie nooit tolereren, elk incident is er één te veel. Schokkend dat het gebeurt, ik wil dat onze reizigers prettig kunnen reizen en mijn collega’s weer veilig thuiskomen.”

Poortjes en camera’s

In 2020 is de NS begonnen met het inzetten van speciaal getrainde veiligheidsmedewerkers in de treinen en op de stations. Dat zijn er inmiddels zo’n 700. Ook zijn er andere maatregelen getroffen om agressie te bestrijden, zoals toegangspoortjes en cameratoezicht op de stations en in de treinen, betere samenwerking met politie en collega-vervoerder.

Een ander initiatief om de veiligheid voor reizigers te vergroten is dat reizigers rechtstreeks met de NS-meldkamer in contact kunnen komen door een appje te sturen naar een speciaal nummer. De mogelijkheid bestaat sinds 2020 en het gebruik groeit. Het afgelopen jaar kwamen er 1.200 meldingen via Whatsapp Alert binnen, bijna 400 meer dan in 2020.

NMBS

Vorige week luidde ook het Belgische spoorbedrijf NMBS de noodklok over de toenemende agressie. De vervoerder drong vooral aan op een strengere juridische aanpak van overtreders.

FNV Spoor steunt de oproep van de NS. Bestuurder Henri Janssen twittert dat de bond al langer pleit voor voor meer bevoegdheden bij grensoverschrijdende verkeer. Ook willen de vakbondsleden zelf ook graag dat ze de identiteit van overlastgevers kunnen vaststellen zonder hulp van politie.

Lees ook

Belgisch OV-bedrijven en ministers slaan alarm over agressieve reizigers

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.