Werkbezoek Enschede van Vivianne_Heijnen_Foto: EUREGIO

Oost-Nederland dringt aan op snel besluit over trein Zwolle-Münster

Bestuurders van Twente Board, de provincie Overijssel, regio Zwolle en samenwerkingsverband Euregio deden eerder deze week een beroep op staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat om een doorgaande grensoverschrijdende spoorverbinding Zwolle-Twente-Münster mogelijk te maken. Met een nieuw kabinet zien de bestuurders nieuwe kansen voor de spoorlijn.

Heijnen was maandagmiddag op werkbezoek in Twente en bezocht onder meer station Enschede. Daar kon ze met eigen ogen zien dat er nu geen doorgaande verbinding mogelijk is. Op dit moment bestaan er twee spoorverbindingen tussen Zwolle en Münster, die elkaar ontmoeten in Enschede. Daar komen de treinen uit Zwolle en uit Münster elkaar tegen, met twee stootblokken die ze van elkaar scheiden. Het doel van het project EuregioRail is om de beide verbindingen aan elkaar te koppelen en zo een rechtstreekse lijn te realiseren.

Royal Haskoning DHV schatte de kosten van verdubbeling van de nu nog grotendeels enkelsporige verbinding, aanpak van het spoorknelpunt bij Wierden en aanpassingen aan de stations in een quick scan vorig jaar op ongeveer 3,5 miljard euro. Voor nog eens 100 miljoen euro kunnen ook de treindiensten naar Münster en Dortmund worden geëlektrificeerd en doorgekoppeld.

Haast

De bestuurders benadrukten nog eens bij Heijnen dat ze haast moet maken omdat Duitsland bezig is met elektrificatie van het traject tussen Gronau en Münster. Als Nederland te lang aarzelt, kunnen de geplande elektrische dubbeldekstreinen uit Münster vanaf 2028 niet langer doorrijden tot in Enschede, waarschuwde Oost-Nederland.

De bestuurders vroegen Heijen tijdens haar bezoek aan Enschede ook om haar steun uit te spreken voor de opname van de Zwolle-Münster spoorverbinding in het Comprehensive Network van het Europese TEN-T netwerk. Die opname is voorwaarde voor het kunnen aanvragen van een Europese subsidie.

Vorige kabinet niet enthousiast

Heijnens voorganger op het ministerie, Steven van Weyenberg, temperde in een brief aan de Tweede Kamer afgelopen december de verwachtingen nog voor de grensoverschrijdende verbinding. Hij wees erop dat voor de Duitsers de spoorlijn geen prioriteit heeft. Ook de kosten zouden een belemmering vormen, zelfs met Europese subsidie, gezien de schaarse middelen in het Mobiliteitsfonds.

Euregio is een grensoverschrijdend samenwerkingsverband van 129 Nederlandse en Duitse gemeenten, (Land-)Kreise en waterschappen. Aan Nederlandse zijde omvat het gebied de regio’s Twente en Achterhoek, en delen van Noordoost-Overijssel en Zuidoost-Drenthe. Aan de Duitse kant bestrijkt Euregio het Münsterland, Grafschaft Bentheim, de stad en Landkreis Osnabrück, evenals delen van het zuidelijke Emsland.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.