Gemoderniseerde dubbeldekker VIRM 2-3, foto NS

NS gaat ook vierde serie VIRM-dubbeldekkers vernieuwen

NS gaat nog meer dubbeldekkers reviseren en moderniseren om de levensduur te verlengen. Op dit moment is de vervoerder nog druk bezig met de aanpak van de dubbeldekker Verleng Inter Regio Materieel (VIRM) serie 2 en 3. Volgend jaar start ook de vierde serie van 51 treinen. Dat kost de NS 323 miljoen euro.

De eerste trein uit de vierde serie wordt in het najaar van 2023 onder handen genomen en geldt als prototype voor de overige vijftig treinen met in totaal 204 rijtuigen. Met de modernisering verwacht de NS de levensduur van de treinen te verdubbelen, zodat ze dan weer achttien jaar mee kunnen. De revisie van de eerste trein uit de vierde serie duurt ongeveer twee jaar. Tussen 2026 en 2028 is de rest aan de beurt. Met de investering is 323 miljoen euro gemoeid, maar vernieuwen is volgens de NS een stuk minder duur dan nieuwe treinen aanschaffen.

‘Twee vliegen in één klap’

Met de nieuwe operatie bereidt de NS zich voor op de verwachte forse groei van het aantal reizigers, zegt Eelco van Asch, directeur operatie en lid van de raad van bestuur. “Daarom is het belangrijk dat we ook blijven investeren in moderne treinen met meer zitplaatsen voor reizigers. Door deze dubbeldekkers te moderniseren slaan we twee vliegen in één klap: een comfortabele reis voor onze reizigers en zo duurzaam mogelijk treinen rijden.”

Volgens Van Asch vallen de vernieuwde treinen erg in de smaak bij de reizigers, die ze waarderen met rapportcijfer 8.

Circulair

Tussen 2016 en 2020 werd de eerste serie van 81 dubbeldekkers gemoderniseerd. De aanpak van de tweede en derde serie is nog in volle gang. De eerste trein is na de opknapbeurt weer in juni 2021 in de dienstregeling gaan rijden. Sindsdien komt er elke drie weken een nieuwe gemoderniseerde trein terug uit de werkplaats in Haarlem. Alle rijtuigen worden steeds volledig gedemonteerd en daarna weer van binnen en buiten gemoderniseerd opgebouwd. Ook voldoen ze aan de laatste veiligheidseisen. Begin 2024 moeten alle 45 treinen uit serie 2 en 3 klaar zijn, waarna de NS kan beginnen met serie VIRM 4.

Net als bij de eerste drie series is de NS ook bij de aanpak van de vierde serie van plan om zo’n 99 procent van de materialen te hergebruiken: in de nieuwe trein, op een andere plek of in de vorm van recycling. Vorig jaar won de NS een landelijke Circular Award voor de manier waarop VIRM-dubbeldekstreinen worden gemoderniseerd.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.