Trein Abellio in Duitsland (foto: NS)

Herstructurering Abellio Duitsland kost NS ruim 100 miljoen euro

De herstructurering van de noodlijdende NS-dochter Abellio in Duitsland is bijna afgerond. Dat kostte het bedrijf ruim 100 miljoen euro, maakte de NS bekend bij de presentatie van de jaarcijfers over het afgelopen jaar. De activiteiten in de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Baden-Württemberg inmiddels zijn beëindigd.

De buitenlandse activiteiten van de NS in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk moeten volgens financieel directeur Bert Groenewegen in de vorm van betere grensoverschrijdende verbindingen bijdragen aan het belang van de reiziger in Nederland. Voorwaarde is dat ze daarmee ook positief bijdragen aan de financiën van de NS. “Vanuit deze uitgangspunten waren wij genoodzaakt om onze Duitse activiteiten te herstructureren en heroverwegen wij onze positie in het Verenigd Koninkrijk.”

Boetes en extra kosten

De herstructurering van NS-dochter in Duitsland is inmiddels bijna afgerond. Door onvoorziene omstandigheden, zoals de wateroverlast in Noordrijn-Westfalen, zijn alle Duitse concessies verlieslijdend geworden. De NS kreeg daardoor boetes opgelegd voor uitval van treinen, maar moest wel extra kosten maken voor vervangend vervoer. Zonder aanpassingen van de afspraken met de concessieverleners zouden de concessies volgens Groenewege ook verlies blijven opleveren.

Het lijkt er nu naar uit te zien dat de NS met Abellio actief blijft in de Duitse deelstaat Nedersaksen en de regio Midden-Duitsland. De voorlopige insolventieprocedures worden binnenkort afgerond. Volgens de NS zijn de prestaties goed in deze gebieden. In Noordrijn-Westfalen is het niet gelukt om tot overeenstemming te komen met de OV-autoriteiten, meldde Groenewegen. “We hadden er graag verder willen rijden. We hadden een mooi bedrijf met goede operationele prestaties, hoge klanttevredenheid en zicht op grensoverschrijdende verbindingen.” De vervoersautoriteiten hebben de activiteiten per 31 januari bij drie andere vervoerders, waaronder Deutsche Bahn, ondergebracht voor de komende twee jaar.

Insolventieprocedure

Ook in de staat Baden-Württemberg zijn de Abellio-activiteiten beëindigd. Ze zijn overgegaan naar lokale vervoerder SWEG. Het stoppen van de concessies in beide gebieden en de herstructurering kostte de NS ruim 100 miljoen euro. Groenewegen: “Veel geld, maar hier hebben we mee voorkomen dat we geconfronteerd zouden worden met verliezen die zouden kunnen oplopen tot 500 miljoen euro tijdens de looptijd van de contracten.” Er volgt ook nog een insolventieprocedure met een onvoorspelbare uitkomst. De NS verwacht dat ze nog wel negatief van invloed kunnen zijn op de cijfers de komende jaren.

In het Verenigd Koninkrijk is de NS naar eigen zeggen in rustiger vaarwater terechtgekomen. De Britse regering heeft besloten te stoppen met het oude concessiesysteem, waardoor de risico’s van de vervoerders grotendeels bij de opdrachtgever komen te liggen. Vervoerders krijgen alleen een managementvergoeding, die deels prestatiegerelateerd is.

Net als in Nederland bleven de reizigersopbrengsten in het Verenigd Koninkrijk fors achter. De eerste maanden van dit jaar laten al weer licht herstel zien, maar volgens Groenewegen lopen op de forensenlijnen rondom Londen nog achter vergeleken met de Nederlandse reizigersaantallen.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.