IC Brussel (foto: NS)

Meer treingebruik helpt om vervoer in Eurodelta schoner te krijgen

Nu de leefbaarheid en bereikbaarheid in de Eurodelta onder druk staan, moet het internationaal reizen via het spoor in dat gebied veel aantrekkelijker gemaakt worden. Vliegen en autorijden moeten juist ontmoedigd worden. Met zo’n verschuiving kan bovendien de CO2-uitstoot een flink stuk omlaag. Dat stellen onderzoekers van het Europese onderzoeksprogramma ESPON.

ESPON deed onderzoek naar schoner en sneller vervoer in de Eurodelta, op verzoek van de overheden uit dit internationale gebied, waaronder de gemeente Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam. De Eurodelta omvat Nederland, Noordrijn-Westfalen, Vlaanderen, Brussel en Noordwest-Frankrijk. In deze megaregio kunnen binnen 3,5 uur 50 miljoen mensen worden bereikt.

Stimuleren hsl in plaats van vliegtuig

In het onderzoeksrapport doet ESPON een aantal aanbevelingen aan beleidsmakers, waarin ze aangeven welke maatregelen overheden moeten nemen om vervoer te verduurzamen. Allereerst zouden ze zich moeten inzetten om reizen met hogesnelheidstreinen te bevorderen op afstanden tot 500 kilometer als alternatief voor het vliegtuig. Daarmee kan 2,5 procent van het Europese doel voor de CO2-reductie worden behaald.

Daarnaast zouden overheden beter grensoverschrijdend moeten samenwerken om internationaal reizen met de trein aantrekkelijker te maken. Dat vervoer en infrastructuur landelijk en regionaal geregeld en gecontroleerd worden, maakt het er voor de reiziger niet makkelijker op. Meer samenwerking over grenzen heen, bijvoorbeeld bij het ontsluiten van data, kan zorgen voor betere reisinformatie en het makkelijker boeken van een ticket.

Groter MaaS-aanbod

ESPON adviseert ook nog om het aanbod van Mobility as a Service (MaaS) in de Eurodelta te vergroten. Met MaaS kunnen reizigers alle vervoermogelijkheden plannen, boeken en betalen in één app. Tegelijkertijd zouden overheden deelmobiliteit laagdrempeliger moeten maken. Uit het onderzoek blijkt dat deelmobiliteit in combinatie met een metrosysteem de CO2-reductie met 40 procent omlaag kan brengen.

Om hun steden schoner te krijgen moeten overheden verder beter kijken naar de uitstootnormen voor voertuigen die ze hanteren in steden met meer dan 100.000 inwoners in de Eurodelta. Meer zones zonder uitstoot zou 20 procent reductie van CO2, NOx en PM10 kunnen opleveren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.