Test met WINK-trein Arriva. Foto: Arrriva

Testritten met WINK-trein brengen komst van batterijtrein dichterbij

Arriva, ProRail en Stadler zijn tevreden over de ervaringen die ze vorige week hebben opgedaan tijdens de testen met een aangepaste WINK-batterijtrein van Arriva op drie trajecten in Overijssel, Gelderland en Friesland. Door de aanpassing kon de trein behalve op diesel ook op een batterij rijden. “We weten nu dat een batterijtrein geen verre toekomstmuziek is”, zegt Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva.

“We zetten met deze ontwikkeling een nieuwe duurzame stap op weg naar de inzet van batterijtreinen en zero emissie openbaar treinvervoer op onze regionale trajecten.” De testritten vonden plaats op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg (Overijssel), Arnhem-Doetinchem (Gelderland) en Harlingen-Leeuwarden (Friesland).

Gedeeltelijke bovenleiding

Om de trein op een batterij te kunnen laten rijden heeft fabrikant Stadler technische aanpassingen gedaan aan een Wink-trein van Arriva. Deze treinen hebben al een pantograaf en batterijen die bedoeld zijn om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen. Tijdens de testen fungeerde de batterij als tractiebatterij waardoor ermee gereden kon worden.

Slechts een deel van de drie testtrajecten heeft bovenleiding. Op het testtraject Almelo-Hardenberg laadde de batterij via de stroomafnemer negen kilometer op tussen Hardenberg en Mariënberg om vervolgens de restende achttien kilometer van het niet geëlektrificeerde traject naar Almelo op de batterij te rijden. Onderzocht is hoe snel de batterij leeg gaat en hoe snel hij weer oplaadt. Ook is gekeken naar de omschakeling van bovenleiding naar batterij en andersom, hoe snel de batterijtrein optrekt en hoeveel stroom er dan wordt verbruikt.

Goed alternatief

De resultaten waren beter dan Floris van Straaten, projectleider fabrikant Stadler, verwacht had. “Het bereik van deze batterijtrein met relatief kleine batterijen overtrof onze verwachtingen. Het toonde aan dat de trein met een gereduceerde snelheid van 60 kilometer per uur op één lading tussen Harlingen en Leeuwarden kon rijden.” Volgens hem hebben de testen laten zien dat treinen met batterijaandrijving een goed alternatief zijn voor bestaande dieseltreinen op gedeeltelijk of niet-geëlektrificeerde sporen.

Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail ziet dat er nu meerdere nieuwe mogelijkheden binnen bereik komen om treinen duurzamer te maken. “Tot voor kort was volledige elektrificatie van een spoorlijn het enige alternatief. Nu komt er naast de waterstoftrein, de batterijtrein bij.” ProRail zegt zich in te zetten om samen met ministerie, provincies, vervoerders en fabrikanten de eerste batterijtreinen te introduceren in de reguliere dienstregeling. De uitkomsten van de testen in de drie provincies worden gebruikt bij de verdere ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein.

Lees ook

Arriva past WINK-trein aan voor testritten met batterijtrein

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.