Informatieborden bij vertraging op het station

Locov over nieuwe dienstregeling NS: terugkeer reizigers moet voorop staan

De NS moet alles op alles zetten om de voorkomen dat de frequenties van treinen weer omlaag moeten nu reizigers na de versoepelingen van de meeste coronaregels weer terugkeren in het openbaar vervoer. Mocht dat toch nodig zijn, dan moet de NS aansluitingen optimaliseren en niet verder afschalen dan echt nodig is.

Dat is de kern van het advies dat de organisaties in het Locov (het Landelijk overleg consumentenbelangen openbaar vervoer) hebben uitgebracht over de nieuwe dienstregeling van de NS voor volgende jaar. Die gaat op 11 december in.

Beschikbaarheidsvergoeding

Het Locov realiseert zich dat de gesprekken met het Rijk over de periode na het aflopen van de beschikbaarheidsvergoeding nog lopen. “In onze ogen moet het Rijk u in staat stellen om te focussen op het terugwinnen van reizigers in het openbaar vervoer en op het werven van nieuwe reizigers”, schrijft de belangenorganisatie. Mochten die gesprekken minder goed uitpakken en de NS genoodzaakt is om de dienstregeling voor 2023 aan te passen, dan wil het Locov de kans krijgen om ook over die aanpassingen te adviseren.

Over verschillende onderdelen in de nieuwe dienstregeling is het Locov positief, zoals de reistijdverkorting van en naar Groningen en de proef met een extra stop in Purmerend van de spits-intercity tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen. Vaak ziet de organisatie nog mogelijkheden voor verbetering, zoals voor de intercity Flevoland-Schiphol, de sprinter Dordrecht-Roosendaal, de sprinter Dordrecht-Rotterdam, de intercity Roosendaal-Vlissingen en de sprinter Apeldoorn-Almelo.

‘Optelsom van hinder in de zomer’

Het Locov adviseert negatief over het NS-voornemen om in kerst- en zomervakantie treinen te schrappen. Dat levert reizigers langere reistijden, ongunstiger aansluitingen en onzekerheid op, meent de organisatie. Daar komt bij dat er in de zomer ook meestal veel spoorwerkzaamheden gepland zijn. “Gecombineerd met de zomerdienstregeling kunnen sommige reizigers te maken krijgen met een optelsom van hinder in korte periode.” De NS zou de zomerperiode juist moeten benutten om “extra aanbiedingen te doen om de reizigers te verleiden te kiezen voor de trein”.

Ook over de frequentie van meerdere sprinters die in het weekend een uurdienst rijden is het Locov niet te spreken. Die frequentie zou omhoog moeten naar twee keer per uur. “Wij merken daarbij op dat deze verbindingen ook in het weekend niet alleen worden gebruikt voor recreatief vervoer, maar ook voor woon-werkverkeer.”

Kritisch is het Locov over het feit dat een deel van de intercity’s tussen Leiden Centraal en Rotterdam Centraal niet tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal rijdt om ruimte te maken voor geoderentreinen op de route Beverwijk-Kijfhoek. Daardoor is de dienstregeling niet meer voorspelbaar, vindt het Locov. Beter is volgens de organisatie om de goederentreinen om te laten rijden via Breukelen. Niet ideaal, maar het zou immers maar tijdelijk zijn, omdat eind 2024 het knelpunt opgelost is bij oplevering van het project PHS Rijswijk-Rotterdam.

Internationale treinen

Om reizigers ertoe te bewegen de trein te kiezen in plaats van het vliegtuig, valt er volgens het Locov nog het nodige te verbeteren aan de internationale treindiensten. Zo ziet de belangenorganisatie graag weer een verhoging van de freqentie van de Thalys, elk uur een trein vanuit Nederland naar Duitsland en de toevoeging van een extra verbinding naar België in de vroege ochtend en ’s avonds juist een extra verbinding vanuit België naar Nederland. Op het verlanglijstje staat ook een extra stop in Zuid-Nederland van de Nightjet van en naar Zürich.

Lees ook

Alleen kleine aanpassingen in dienstregeling NS voor 2023

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.