Trein Qbuzz MerwedeLingeLijn

Veel verdeeldheid over vervangen of aanpassen treinen MerwedeLingelijn

Foto: JP

Vervoerder Qbuzz ziet weinig heil in het voorstel van het provinciebestuur in Zuid-Holland om de bestaande treinen die rijden op de MerwedeLingelijn te voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Het bedrijf vreest dat reizigers daar veel last van gaan krijgen, want ombouwen is complex en riskant. Qbuzz wil liever nieuwe treinen.

Dat schrijft Qbuzz in een brief aan het provinciebestuur. Nederland is bezig om ERTMS geleidelijk in te voeren. Dat betekent dat de treinen van de MerwedeLingelijn uiterlijk in 2026 uitgerust moeten zijn met het beveiligingssysteem. Er zijn twee oplossingen denkbaar: ombouwen van de bestaande treinen of nieuw materieel kopen dat al geschikt is voor ERTMS.

Het provinciebestuur stelt Provinciale Staten voor te kiezen voor aanpassen van de huidige treinen. De economische levensduur van die treinen loopt nog tot 2038 en vroegtijdige vervanging vindt Gedeputeerde Staten kostbaar en weinig duurzaam. Bovendien zou de keuze voor nieuw materieel “grote en langdurige consequenties voor het OV in de hele provincie” kunnen hebben, luidt de waarschuwing in het voorstel. Daar komt nog eens bij dat de aanschaf van nieuwe treinen grote infrastructurele risico’s met zich mee brengt, meent het provinciebestuur.

Qbuzz: spitsreizigers gedupeerd

Qbuzz ziet juist grote risico’s bij de ombouw van de huidige treinen, waarvoor een toelatingsprocedure vereist is. Er is nog maar weinig ervaring opgedaan met het aanpassen van bestaande treinen aan ERTMS en voor fabrikant Stadler is het zelfs het eerste ombouwtraject, schrijft Qbuzz. Ombouwen zou betekenen dat twee treinen in 2025 en 2026 langdurig niet beschikbaar zijn en dat de acht andere treinen ook om beurten aangepakt moeten worden.

Qbuzz verwacht daardoor vooral problemen ontstaan in de ochtendspits. De vervoerder schat dat 250 reizigers tussen zeven en acht geen gebruik kunnen maken van de MerwedeLingelijn. Dat zou de reizigersgroei weleens kunnen remmen en is ook slecht voor het imago van de spoorverbinding. De vervoerder schetst een ander financieel plaatje dan het provinciebestuur. In de versie van Qbuzz zou de aanschaf van nieuw materieel juist gunstiger zijn. Die optie biedt ook kansen in de ogen van de vervoerder. De capaciteit van de spoorverbinding laat zich makkelijker uitbreiden, wat gunstig is vanwege de verwachte reizigersgroei.

Gevolgen overig OV

Ook Connexxion heeft zich in de discussie gemengd. Het vervoersbedrijf schaart zich juist achter het voorstel van het provinciebestuur en doet een oproep aan Provinciale Staten om te kiezen voor reviseren van de huidige treinen. Aanschaf van nieuwe treinen gaat ten koste van het overige openbaar vervoer in de provincie, vreest de vervoerder, die de concessie Hoeksche Waard Goeree Overflakkee rijdt. “Dit heeft directe impact op het reisgedrag en de reismogelijkheden van inwoners en bezoekers van de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee.”

Dat de meningen sterk uiteenlopen bleek ook de afgelopen maanden al. Verschillende gemeenten spraken zich uit voor de aankoop van nieuwe treinen, evenals reizigersorganisatie RODAG. Het gemeentelijk samenwerkingsverband Holland Rijnland daarentegen vraagt Provinciale Staten in een recente brief om juist te kiezen voor ombouwen van de bestaande treinen. Holland Rijnland ziet anders onder meer de ontwikkeling van R-NET Noordwijk-Katwijk-Leiden in gevaar komen omdat daar dan geen geld meer voor zou zijn.

Lees ook

Pas in 2022 besluit over vroegtijdige vervanging treinen MerwedeLingelijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.