Veiligheid en service medewerkers NS

FNV pleit voor uitbreiding veiligheidspersoneel bij NS

Er moeten meer veiligheidsmedewerkers komen bij NS, vindt FNV Spoor. De vakbond wil daarover op korte termijn in gesprek met directie van NS. Het pleidooi van FNV is een reactie op het voornemen van NS om de boa-bevoegdheid weg te halen bij de hoofdconducteurs.

FNV Spoor hield onlangs een enquête onder leden en niet-leden om te peilen wat ze vinden van het eventueel vervallen van de boa-bevoegdheid. Met zo’n bevoegdheid kunnen hoofdconducteurs onder meer bekeuringen uitschrijven. Uit de peiling bleek dat conducteurs het plan niet afwijzen, maar ze stellen wel voorwaarden.

“De grootste zorg zit bij de veiligheid in en rond de treinen. Conducteurs willen er op kunnen vertrouwen dat er snel hulp komt als dat nodig is. Daarvoor moeten er meer veiligheidsmedewerkers komen. Daar gaan wij de directie dan ook om vragen”, aldus Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor.

Garanties werkgelegenheid

Hoeveel mensen erbij moeten komen kan hij nog niet zeggen. Dan hangt volgens Janssen ook af van andere zaken die de bond met NS wil bespreken. Nu heeft NS zo’n 700 veiligheidsmedewerkers. Dat klinkt misschien als een groot aantal, maar gezien hun grote inzetbaarheid valt dat best tegen, meent Janssen. “En sociale veiligheid is heel belangrijk voor het openbaar vervoer en de reizigers.”

In de peiling die FNV hield kwamen nog andere wensen aan het licht, die de bond eveneens wil aankaarten bij NS. Zo wensen hoofdconducteurs garanties over werkgelegenheid en over het behoud van hun standpunt. Een deel wil graag overstappen naar de afdeling Veiligheid en Service.

Meer bevoegdheden

Eind vorige maand vroeg NS zelf bij het ministerie van Justitie om meer bevoegdheden van het veiligheidspersoneel om de toenemende agressie in de trein en op het station beter het hoofd te kunnen bieden. Zo zouden de veiligheidsmedewerkers zelf de identiteit van iemand moeten kunnen vaststellen, zonder dat er zoals nu politie-inzet nodig is. Daarnaast wil de NS dat het personeel op de intercity tussen Amsterdam en Brussel ook aan de Belgische kant van de grens kan optreden tegen overlast.

FNV schaart zich achter die wensen van NS, maar ze zijn volgens de bond niet afdoende om de veiligheid in het OV te verbeteren.

Lees ook

NS wil meer bevoegdheden voor veiligheidspersoneel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.