Valleilijn op station Amersfoort

Gelderland waagt nieuwe poging om Valleilijn aan te besteden

De provincie Gelderland gaat in de loop van dit jaar op zoek naar een nieuwe vervoerder voor de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen voor een periode van dertien jaar. Nu rijdt Connexxion een noodconcessie voor de Valleilijn, omdat een vorige aanbesteding in 2020 geen inschrijvers opleverde. Het huidige contract eindigt in december 2023.

Om te voorkomen dat de nieuwe aanbesteding ook voortijdig strandt verandert de provincie het contract. Uitgangspunt is dat een nieuwe vervoerder minder financieel risico loopt. Het risico dat er te weinig geld binnenkomt om de treindienst te exploiteren neemt de provincie nu voor rekening. In de nieuwe concessie wordt de provincie opbrengstverantwoordelijk en krijgt de vervoerder een vaste vergoeding. Zo’n zelfde constructie geldt ook voor de huidige noodconcessie.

Provincie verantwoordelijk voor opbrengsten

Opbrengstverantwoordelijkheid is ook in de nieuwe concessie nodig, schrijft het provinciebestuur in een brief aan Provinciale Staten gezien de onzekerheid over hoe snel de reizigersaantallen zich herstellen nu de coronapiek voorbij lijkt. Als het risico bij de vervoerder wordt neergelegd, vreest het provinciebestuur dat bij er bij een nieuwe aanbesteding aanbiedingen opnieuw uitblijven.

In de begroting heeft de provincie rond de 4,4 miljoen euro  per jaar opgenomen voor de Valleilijn. Op basis van laatste kostenramingen voorziet de provincie een tekort van ongeveer 2 miljoen euro per jaar. “Voor deze meerkosten gedurende de concessieperiode van dertien jaar zal nog dekking moeten worden gezocht in de begroting van 2024 en verder”, aldus het provinciebestuur.

Geen ritten schrappen

Een eventueel nieuwe vervoerder is verplicht om de huidige treinen over te nemen, die een RRReis-uitstraling krijgen. Dat houdt onder meer in vernieuwing van de zitplaatsen, multimodale reisinformatie, USB-aansluitingen en wifi. Inschrijvers kunnen zelf met aanvullende suggesties komen om het comfort voor de reizigers te verbeteren. Alle zeven treinen gaan over de nieuwe vervoerder. De vijf treinen uit 2007 worden gemoderniseerd, zodat ze weer mee kunnen tot 2036, waarna ze financieel zijn afgeschreven. Modernisering houdt volgens de provincie vooral in dat het materieel betrouwbaar en veilig blijft. Ook de andere twee treinen uit 2008 krijgen een RRReis-jasje.

Voor het personeel gelden wettelijke regels bij overname. De dienstregeling blijft hetzelfde. Een nieuwe vervoerder mag geen ritten schrappen, ook niet als het langer duurt dan voorzien om het aantal reizigers weer op het niveau te krijgen van voor de coronapandemie.

De aanbestedingsprocedure voor de Valleilijn start aan het einde van de zomer. De provincie is nu bezig met de voorbereidingen.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Gelderland waagt nieuwe poging om Valleilijn aan te besteden”

acedue|28.03.22|03:49

hi

Teko Salverda|29.03.22|15:11

Waarom kleine, geïsoleerde stukjes als Apn-Gd en Amf-Ed uit het hoofdrailnet gehaald? Beter voor de reiziger?? Deze kan nu niet meer zoals vroeger in de spits rechtstreeks Ledn-Gd reizen. En de concessie Amf-Ed heeft een doorgaande rit Amf-Ah onmogelijk gemaakt. Die korte stukjes leiden ook tot verspilling, doordat personeel en materieel op de eindpunten moeten wachten op de terugrit. Het middel lijkt belangrijker dan het doel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.